پارسه
وکیلی
کیهان روان
زمان مصاحبه دکتری آزاد ۱۴۰۳
همپا
مدرسان شریف
تجربیات مصاحبه دکتری ۱۴۰۳
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
دوره نگاره
عالم زاده

انقراض آزمون MSRT در ایام کرونا

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

آزمون MSRT که ازجمله آزمون‌های پرطرفدار زبان انگلیسی در بین داوطلبان و دانشجویان دکتری است، با گذشت حدود 8 ماه از سال 1400 تنها یک بار برگزار شده است.

به گزارش پی اچ دی تست، شیوع کرونا بر برگزاری آزمون‌های مختلف از کنکور کارشناسی ارشد و دکتری گرفته تا آزمون‌های زبان انگلیسی تأثیر گذاشت؛ تعویق‌های مکرر و یا عدم برگزاری آزمون‌های زبان انگلیسی داخل کشور ازجمله پیامدهای شیوع کرونا بود.

محدود شدن دفعات برگزاری آزمون‌ MSRT در ایام کرونا

آزمون زبان وزارت علوم که داوطلبان و دانشجویان دکتری آن را با نام MSRT یا MCHE می‌شناسند هم از این موضوع مستثنی نبود و از اسفندماه 98، تاکنون تنها چهار نوبت برگزار شده است. در نیمه اول سال 99، هیچ آزمونی برگزار نشد و در نیمه دوم سال سه نوبت آزمون MSRT برگزار شد. در سال 1400 نیز تنها آزمون برگزارشده مربوط به تیرماه بود که با تاخیر در شهریورماه برگزار شد. کاهش چشمگیر دفعات برگزاری این آزمون موجب شده بسیاری از داوطلبان فرصت کسب امتیاز مدرک زبان در مصاحبه دکتری را از دست بدهند و بسیاری از دانشجویان نیز جهت اخذ مدرک زبان و شرکت در آزمون جامع دکتری به دردسر بیفتند.

این در حالی است که پیش از شیوع کرونا نیز بر سر ثبت‌نام در آزمون MSRT رقابت شدیدی بود. ظرفیت محدود آزمون و از طرفی اعتبار مدرک آن برای کلیه دانشگاه‌های داخل کشور موجب شده بود که ظرفیت اغلب حوزه‌ها در همان دقایق اولیه ثبت‌نام تکمیل شود. البته در آن زمان، تقریبا آزمون هر ماه برگزار می‌شد، اما باز هم بسیاری از متقاضیان فرصت ثبت‌نام و شرکت در آن را از دست می‌دادند.

سایر آزمون‌های زبان در حال برگزاری است

جالب این جاست که اگر چه آزمون‌های EPT (آزمون زبان انگلیسی دانشگاه آزاد) و تولیمو (آزمون زبان انگلیسی سازمان سنجش) نیز تحت تأثیر محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا قرار گرفتند و در برخی موارد لغو شده یا به تعویق افتادند، اما نسبت به آزمون MSRT روال منظم‌تری در ایام کرونا داشتند به نحوی که تولیمو در سال 1400 تقریباً به صورت منظم ماهی دو بار برگزار شده است.

آزمون MHLE (آزمون زبان وزارت بهداشت) نیز در سال جاری چندین نوبت برگزار شده است.

تولیمو تنها چاره داوطلبان و دانشجویان دکتری سراسری

در حالی که مدرک زبان EPT را تقریبا تنها واحدهای دانشگاه آزاد می‌پذیرند و مدرک زبان MHLE برای داوطلبان وزارت بهداشت مورد قبول است، عملاً در حال حاضر داوطلبان دانشگاه‌های سراسری به آزمون تولیمو محدود شده‌اند.

البته هستند دانشگاه‌هایی که آزمون زبان خود را برگزار می‌کنند و یا مدرک آزمون زبان دانشگاه تهران را می‌پذیرند؛ اما باز هم آزمون تولیمو به دلیل فراگیری و مقبول بودن از سوی همه دانشگاه‌ها پرطرفدارترین آزمون زبان در حال حاضر است. متأسفانه ظرفیت این آزمون نیز محدود است و با برگزار نشدن MSRT، عملا رقابت بسیار شدیدی برای شرکت در آن شکل گرفته است.

تعطیلی آزمون MSRT به بهانه کرونا

سوال مهم این جاست در حالی که تعداد آزمون‌های داخلی مورد قبول همه دانشگاه‌ها کشور و نیز ظرفیت شرکت‌کنندگان محدود است و نیز در حالی که سایر آزمون‌های زبان در حال برگزاری است، چرا آزمون MSRT برگزار نمی‌شود؟ آیا شیوع کرونا بهانه‌ای برای لغو همیشگی این آزمون شده است؟ چرا علیرغم درخواست مکرر داوطلبان و دانشجویان دکتری، وزارت علوم این آزمون را برگزار نمی‌کند؟

نظر شما چیست؟

ثبت‌نام
باخبرم کن!

8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آقای دکتر
آذر ۱۰, ۱۴۰۰ ۴:۱۶ ب٫ظ

سلام. آزمون msrt باید سالی ۸ بار برگزار شود. با توجه به اینکه شرایط بیماری کرونا عادی شده و دانشگاه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز بازگشایی شده است، عدم برگزاری این آزمون خیانت بزرگ وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان در حق دانشجوهای دکتری هست که برای دفاع از رساله تنها به این مدرک احتیاج دارند.

سپهر
آبان ۲۳, ۱۴۰۰ ۷:۳۹ ب٫ظ

لطفا پیگیری کنید. هیچ خبری از آزمون نیست.

راضیه
آبان ۲۳, ۱۴۰۰ ۶:۲۴ ب٫ظ

با درود، لطفا پیگیری کنیدکه‌هم ظرفیت بیشتر بشه هم تعداد ازمون و اینکه دانشگاه ها،مدرک زبان ازمون های بسندگی رو‌قبول کنن،مثل مدرک دانشگاه اصفهان و تهران،من نتونستم تولیمو ثبت نام کنم این میزان استرس و فشار چه معنی داره‌که به دانشجو دکتری وارد میکنن،خواهشا پیگیری کنید

نیلا
آبان ۲۳, ۱۴۰۰ ۴:۵۰ ب٫ظ

بیشتر از یکساله که منتظر هستم تا این آزمون برگزار بشه تا بتونم مدرک دکتری رو بگیرم، اما متاسفانه دریغ از یه ذره همت مسئولین برای برگزاری آزمون.

داوطلب
آبان ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۷ ق٫ظ
پاسخ به  نیلا

سلام. بنده قبل هم از ورود به مقطع دکترا، منتظر ازمون بودم و هنوز هم هستم. ماشالله زود ظرفیت ها تکمیل میشه. برای استان های شمالی،ظرفیت فوق العاده پایین هست. هزینه آزمون هم که بماند. نمیدانم تا کجا قرار هست افزایش پیدا کند. آزمون آیلتس آخرین هزینه ای که شنیدم سه میلیون تومان بود. آزمون دکترا هم شده ۲۰۰ هزار تومن. هر مصاحبه هم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متغیر. این وسط جیب دانشجو هستش که دائما”الوصول هست

ارباب
آبان ۲۳, ۱۴۰۰ ۳:۴۹ ب٫ظ

با سلام وقت بخیر .,خواهشمندم مدارک خیلی مهم هم برای مصاحبه دکترا و هم برای ازمون جامع تعداد ظریفت ازمون زیاد کنید نه اینکه تعدا ظزفیت کم میباشد از وازت علوم خواستارم فراینده ازمون مشخص کند با تشکر

m
آبان ۲۳, ۱۴۰۰ ۲:۲۱ ب٫ظ

خواهش سریعتر برگزار شود خیلی از دانشجویان منتظر آزمون msrt هستن لطفا پیگیری برای برگزاری امسال باشد

منگول
آبان ۲۳, ۱۴۰۰ ۱:۰۹ ب٫ظ

حرف دل ما رو زدی پی اچ دی جان