موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری چگونه است؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری از آن نکته‌های ظریف کنکوری است که شاید هر کسی از آن اطلاع نداشته باشد. در این مطلب می‌خواهیم این مسئله را به طور کامل بررسی و پیشنهادهایی طلایی برای انتخاب رشته ارائه کنیم.

به گزارش پی اچ دی تست، نتایج دکتری ۱۴۰۲ اواخر فروردین اعلام شد. زمان انتخاب رشته دکتری 1402 نیز از ۲۹ فروردین تا ۲ اردیبهشت اعلام شده است. البته احتمال تمدید انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ هم وجود دارد. بنابراین داوطلبان مجاز به انتخاب رشته لازم است در این بازه زمانی با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲، نسبت به انتخاب اولویت‌های خود و درج در سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

انتخاب رشته دکتری آزاد ۱۴۰۲ نیز به صورت مجزا از طریق سایت انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد انجام می‌شود.

بهترین رشته دکتری چیست؟

البته پاسخ به این سوال باید خیلی زودتر از فرایند انتخاب رشته داده شود. در واقع زمانی که شما قصد ثبت نام در آزمون دکتری را دارید، لازم است در ابتدا مشخص کنید که بهترین رشته دکترا متناسب با شرایط شما چیست و سپس در آن رشته امتحانی ثبت نام کنید.

در زمان انتخاب رشته دکتری، شما تنها می‌توانید رشته‌محل‌های مربوط به رشته امتحانی خودتان را در فرم انتخاب رشته دکتری وارد کنید.

درمورد انتخاب بهترین رشته جهت شرکت در آزمون دکتری، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که بهترین گزینه، در وهله اول رشته مورد علاقه شماست و در وهله دوم رشته‌ای که در آن رزومه و دلایل منطقی برای انتخابش دارید. این رشته ممکن است رشته تحصیلی شما در مقطع ارشد باشد و یا یک رشته جدید که مجاز به شرکت در آن هستید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درخصوص تغییر رشته در دکتری کسب کنید، بر روی لینک کلیک کنید.

راحت ترین رشته برای قبولی در دکتری

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چه رشته‌ای انتخاب کنم که قبولی در آن چندان سخت نباشد. طبیعتا ساده‌ترین رشته برای شما، رشته‌ای است که در مقاطع قبلی در آن تحصیل کرده‌اید. چرا که اساساً امکان تغییر رشته برای داوطلبان برخی رشته‌های آزمون دکتری وجود دارد. در واقع داوطلبان این رشته‌ها می‌توانند بدون توجه به رشته مقطع کارشناسی ارشد خود نسبت به انتخاب رشته امتحانی آزمون دکتری اقدام کنند. اما برخی رشته‌ها دارای محدودیت هستند و تنها فارغ‌التحصیلان رشته‌های خاصی می‌توانند در آزمون آن‌ها شرکت کنند. 

درمورد رشته‌هایی که محدودیت خاصی ندارند هم باید این نکته را مدنظر داشته باشید که حتی اگر از پس آزمون کتبی به راحتی بربیایید، ممکن است برای مصاحبه حسابی به دردسر بیفتید. اساتید در جلسه مصاحبه دکتری ممکن است حسابی شما را سوال پیچ کنند که چرا در آخرین مقطع تحصیلی تغییر رشته داده‌اید و آیا اطلاعات و دانش کافی از این رشته دارید یا خیر.

بنابراین، در یک جمع‌بندی با توجه به رقابت در ازمون دکتری، می‌توان گفت رشته راحت برای پذیرش خیلی معنادار نیست؛ همچنین رشته خودتان راحت‌ترین و کم‌چالش‌ترین رشته برای قبولی است.

برای این که رشته خود را به درستی انتخاب کنید هم می‌توانید از خدمات مشاوره انتخاب رشته دکتری پی اچ دی تست کمک بگیرید.

منظور از اولویت در انتخاب رشته دکتری چیست؟

برای این که بحث کاملا شفاف باشد بهتر است ابتدا اولویت انتخاب رشته دکتری را تشریح کنیم.

پس از انتشار نتایج اولیه آزمون دکتری و اعلام رتبه و نمره کل آزمون کتبی داوطلبان، نوبت به انتخاب رشته آزمون می‌رسد. منظور از انتخاب رشته این است که رشته و دانشگاهی را که قصد شرکت در مصاحبه آنها را داریم در فرم انتخاب رشته وارد کنیم. برای ثبت این رشته و دانشگاه‌ که به آن رشته‌محل گفته می‌شود باید به سایت سازمان سنجش آموزش کشور وارد شویم و فرم انتخاب رشته را پرکنیم. همه رشته‌محل‌ها در دفترچه انتخاب رشته آزمون دکترا اعلام می‌شود.

در زمان پر کردن فرم انتخاب رشته، باید رشته‌محل‌های مختلف را به ترتیب و از اول به آخر پر کنیم. ترتیب اولویت‌ها به این معنا است که در صورتی که داوطلب در تمام انتخاب ها قبول شده باشد ترجیح می‌دهد تحصیل خود را در انتخاب اول ادامه بدهد، اگر در انتخاب اول قبول نشده باشد، در انتخاب دوم تحصیل کند و …. . به این ترتیب به انتخاب‌ها اولویت گفته می‌شود. یعنی انتخاب اول فرم انتخاب رشته، اولویت اول داوطلب است و به همین ترتیب تا آخر … .

اولویت انتخاب رشته چه تاثیری در قبولی آزمون دکتری دارد؟

در ادامه تاثیر اولویت در پذیرش کنکور دکتری را تشریح خواهیم کرد:

تاثیر خودکار اولویت در قبولی نهایی

اولویت انتخابی دارای تاثیری خودکار است که در تمام مقطع از کارشناسی تا دکتری وجود دارد. به این معنا که هر انتخابی که در اولویت بالاتر قرار گرفته است، قبل از اولویت‌های بعدی بررسی می‌شود و در صورت کسب نمره قبولی، داوطلب در همان اولویت بالاتر قبول خواهد شد.

تاثیر اولویت انتخابی در مرحله مصاحبه دکترا

نکته مهم در اولویت انتخاب رشته دکتری، تاثیر پنهان آن در مرحله مصاحبه است؛ تاثیری که بسیاری از اساتید منکر آن هستند.

این تاثیر پنهان به این صورت است که اساتید مصاحبه کننده برخی دانشگاه‌ها به اولویت‌های انتخاب رشته دکتری داوطلبان اهمیت می‌دهند. حتی برخی دانشگاه‌ها تنها داوطلبانی را جدی می‌گیرند که آن رشته محل را به عنوان انتخاب اول خود تعیین کرده باشند و به بقیه داوطلبان نمره بسیار پایینی می‌دهند. این مسئله برای دانشجویان خود آن دانشگاه بسیار مهمتر است و اساتید بسیاری توقع دارند که دانشجویان همان دانشگاه، دانشگاه خود را در اولین اولویت یا اولویتی بسیار بالا قرار دهند.

البته اولویت انتخابی تاثیر مثبت هم دارد و به کسانی که آن رشته محل را در اولویت اول خود قرار داده‌اند، نمره بهتری را از این گونه اساتید کسب می‌کنند.

نکته مهم در تاثیر پنهان اولویت انتخابی این است که این مسئله قطعی نیست و در همه جا هم صادق نیست. تعداد زیادی از اساتید هم وجود دارند که بدون توجه به انتخاب دانشجو و به صورتی عادلانه و کاملا بر اساس ویژگی‌های و سوابق داوطلبان به آنها نمره می‌دهند.

آیا اولویت انتخاب رشته اثری در شانس دعوت به مصاحبه دارد؟

بسیاری از داوطلبان تصور می‌کنند که هر چه اولویت‌های مورد علاقه خود را در انتخاب های بالاتری در فرم انتخاب رشته وارد کنند، شانس دعوت به مصاحبه و قبولی بالاتری خواهند داشت.

اما واقعیت این است که اولویت انتخاب رشته کنکور دکترا به هیچ وجه چنین اثری ندارد!

در واقع سیستم بدین صورت است که تمامی کسانی که یک رشته‌محل را انتخاب کرده باشند و حدنصاب نمره مدنظر دانشگاه را کسب کرده باشند، دعوت به مصاحبه خواهند شد و هیچ اهمیتی ندارد که این دانشگاه اولویت اول باشد یا آخر!

بنابراین، حتی اگر شانس دعوت به مصاحبه شما برای یک دانشگاه پایین باشد اما به آن علاقه دارید، می‌توانید در اولویت‌های بالا انتخابش کنید و اگر شانس دعوت به مصاحبه شما برای یک دانشگاه زیاد است، هیچ لزومی ندارد که حتما اولویت اولتان در انتخاب رشته باشد.

در انتخاب رشته دکتری چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری درخصوص انتخاب رشته کسب کنید می‌توانید سری به مطلب نکات انتخاب رشته دکتری بزنید.

آیا می‌توان اولویت انتخاب رشته خود را تغییر داد؟

سوال دیگر مطرح در این زمینه، امکان تغییر اولویت انتخاب رشته داوطلبان دکتری است. این که آیا می‌توان اولویت های انتخابی را پس از پایان مهلت انتخاب رشته تغییر داد یا خیر؟

در پاسخ باید گفت که گرچه در برخی سال‌ها، سازمان سنجش آموزش کشور امکان تغییر اولویت‌های انتخابی را فراهم کرده است، اما در سالهای اخیر چنین امکانی وجود نداشته و تنها امکان حذف اولویت انتخاب رشته دکتری فراهم بوده است. به این معنا که داوطلب می‌تواند برخی از اولویت‌های بالایی خود را حذف کند تا امکان قبولی در اولویت‌های پایین‌تر ایجاد شود.

قابل توجه است که تا پایان مهلت انتخاب رشته، امکان ویرایش انتخاب رشته دکتری وجود دارد.

دقت در استفاده از نرم افزار انتخاب رشته دکتری

اگر از این نرم افزارها برای انتخاب رشته استفاده می‌کنید، حسابی حواستان به اولویت‌های انتخابی باشد. چرا که این نرم‌افزارها اولا بر اساس اطلاعات سال‌های گذشته است و لزوما برای امسال ممکن است صحیح نباشند و ثانیا بدون اطلاع از شرایط خاص شما مانند علاقه و محل سکونت و وضعیت تاهل و موارد مشابه به شما پیشنهادات ارائه می‌کنند.

سخن آخر

این که چگونه از تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری استفاده کنیم آخرین مسئله‌ای است که باید به آن بپردازیم.

واقعیت این است که استفاده از این بحث کمی ریسک دارد. به هر حال منطقی‌ترین شیوه انتخاب رشته این است که داوطلب بر حسب علاقه خود انتخاب کند و هر روش دیگری این خطر را دارد که فرد در محل پذیرفته شود که علاقه‌ای به آن ندارد.

به هر حال اگر می‌خواهید این ریسک را بپذیرید و از تاثیر مثبت اولویت انتخابی خود بهره گیرید، لازم است گزینه‌ای را در بالای فهرست انتخاب رشته خود قرار دهید که احتمال قبولی شما در آن بسیار زیاد است. معمولا محل تحصیل دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد فرد بهترین گزینه برای استفاده از این مسئله است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رز
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۵:۱۸ ب٫ظ

من پارسال رفتم مصاحبه مدرس گفت رزومه خوبی داری دانشجوی خوبی میشی ولی قبولت نمیکنیم چون علم صنعت از ما پایین تره رتبه ش ولی قبل مدرس اونو زدی منم گفتم اونجا نزدیک خونم بود گفت خب اینجا با مترو میومدی انتخاب خیلیم مهمه اخرم با ۲۶ شیمی هیچ جای تهران قبول نشدم

داوطلببب
فروردین ۲۳, ۱۴۰۱ ۳:۱۹ ب٫ظ

خیلی ممنون
برای دعوت به مصاحبه شدن و قبولی نهایی جداگانه اولویت بندی میکنیم؟یا فقط همین یه باره؟

زهرا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۵:۴۴ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلببب

سلام . فقط همین یک بار است

مهسا
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۴:۱۲ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلببب

سلام
فقط همین یک بار هست که اولویت تعیین میکنید

پریشاد
فروردین ۲۳, ۱۴۰۱ ۳:۱۸ ق٫ظ

ممنون،خیلی خوب بود