موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

پاسخ به سوالات متداول انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در این مطلب تلاش شده به همه سوالات داوطلبان کنکور دکتری 1401 دانشگاه آزاد درخصوص انتخاب رشته پاسخ داده شود.

به گزارش پی اچ دی تست، نتایج اولیه کنکور دکتری به صورت کارنامه شامل رتبه کسب‌شده، نیز نمره کل (یا همان نمره تراز)، مجاز بودن یا نبودن برای انتخاب رشته دکترا (ازجمله دانشگاه آزاد) توسط سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

انتخاب رشته داوطلبان دوره‌های روزانه، شبانه و پردیس و نیز دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی در مقطع دکتری تخصصی در سایت سازمان سنجش انجام می‌شود. اما انتخاب رشته داوطلبان دکترا دانشگاه آزاد به صورت مجزا و از طریق این دانشگاه صورت می‌گیرد.

بنابراین، داوطلبانی که علاوه بر دانشگاه های سراسری تمایل به انتخاب رشته برای دانشگاه آزاد نیز دارند، لازم است نسبت به انتخاب رشته در سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اقدام نمایند.

راهنمای انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

زمان انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ از ۲۵ فروردین تا ۵ اردیبهشت ماه اعلام شده است.

داوطلبان کنکور دکترا که بر اساس کارنامه منتشره از سوی سازمان سنجش مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند می‌توانند در این بازه زمانی نسبت به انتخاب رشته در سایت azmoon.org اقدام نمایند.

کد شناسه انتخاب رشته دکترا دانشگاه آزاد 1401 کجاست؟

کد شناسه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد (کد 7 رقمی) در ذیل کارنامه داوطلبان در سایت سازمان سنجش درج شده است. داوطلبان بر اساس این شناسه و نیز کد ملی خود (یا کد پیگیری برای اتباع خارجی) میتوانند نسبت به انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی اقدام نمایند.

فهرست واحدهای دانشگاه آزاد که دارای پذیرش در رشته من در مقطع دکتری هستند و ظرفیت پذیرش در هر دانشگاه را از کجا می‌توانم ببینم؟

جهت مشاهده فهرست کامل واحدهای دانشگاه آزاد و نیز ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری رشته خودتان در سال جاری می‌توانید به دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ مراجعه نمایید.

آیا امکان انتخاب رشته از سایر رشته های امتحانی وجود دارد؟

خیر، داوطلبان ازمون دکتری 1401 صرفا می‌توانند از میان رشته محل های رشته امتحانی خود انتخاب رشته کنند.

ضمنا رشته امتحانی دکتری می‌بایست بر اساس دفترچه ثبت نام دکتری مطابق با رشته مقطع ارشد باشد. در هر یک از مراحل انتخاب رشته، مصاحبه، اعلام نتیجه و یا حین تحصیل مشخص شود که داوطلب فاقد شرایط تطابق رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد با رشته امتحانی میباشد، پذیرش وی کان لم یکن تلقی شده و داوطلب حق هیچگونه اعتراضی را نخواهد داشت.

چند انتخاب برای انتخاب رشته دکترا دانشگاه آزاد داریم؟

امکان درج 80 کدرشته‌محل متناسب با رشته امتحانی داوطلب در فرم انتخاب رشته دکترا دانشگاه ازاد وجود دارد.

هزینه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد چقدر است؟

داوطلبان کنکور دکتری دانشگاه آزاد اسلامی لازم است با مراجعه به سایت azmoon.org نسبت به واریز هزینه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ به ملبغ ۱۱۶هزار تومان اقدام نمایند.

ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ چقدر است؟

ظرفیت پذیرش دکتری ۱۴۰۱ بیش از ۲۴هزار نفر اعلام شده است که تقریبا نیمی از آن مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد کلیک کنید.

دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه ازاد بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

معرفی جهت مصاحبه منوط به کسب حدنصاب علمی لازم با توجه به رشته/محلهای انتخابی داوطلبان در اولویتهای 80گانه و ظرفیت پذیرش رشته/محلهای انتخابی خواهد بود.

آیا امکان قبولی در دانشگاه آزاد با نمره تراز پایین نیز وجود دارد؟

سال گذشته برخی واحدهای دانشگاه آزاد در برخی رشته‌ها حدنصاب تراز خود را عدد 1 اعلام کرده بودند. بنابراین، می‌توان گفت همه کسانی که این رشته‌محل‌ها را انتخاب کرده بودند فرصت حضور در مصاحبه پیدا کردند. بنابراین، در صورت تمایل به تحصیل در دانشگاه آزاد، توصیه می‌کنیم فرصت انتخاب رشته دکترا دانشگاه آزاد را با هر رتبه و ترازی از دست ندهید.

به چند واحد دانشگاه آزاد برای مصاحبه دکتری دعوت خواهیم شد؟

همه واحدهای دانشگاهی که حدنصاب نمره تراز را کسب کرده باشید دعوت به مصاحبه خواهید شد.

آیا در صورت قبولی در چند واحد دانشگاه آزاد، انتخاب نهایی برای تحصیل در کدام واحد بر عهده خود ماست؟

خیر، بر اساس اولویت بندی انتخاب رشته، بالاترین اولویتی که حائز شرایط لازم باشید به عنوان قبولی نهایی شما اعلام خواهد شد و انتخاب‌های بعدی برای شما لحاظ نمی‌گردد.

دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد در صورت پذیرش در واحد دیگری در آزمون دکتری 1401 لازم است هزینه انصراف بپردازند؟

خیر، دانشجویان شاغل به تحصیل در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که از طریق آزمون در همان واحد یا واحد دیگر پذیرفته شوند، از پرداخت هزینه انصراف معاف می باشند.

آیا امکان ثبت نام همزمان دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد و انتخاب رشته با کنکور وجود دارد؟

بله واجدین شرایط دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد می‌توانند همزمان با انتخاب رشته کنکور، نسبت به ثبت نام دکتری استعداد درخشان نیز اقدام نمایند.

 

ثبت‌نام
باخبرم کن!

39 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نور
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۱ ۸:۲۴ ق٫ظ

سلام من در آزمون دکتری باسهمیه آزاد، در درشته مدیریت دولتی، رتبه در سهمیه شدم ۳۳۰ و آخرین نفر مجاز برا دانشگاه دولتی شده ۸۰۳.نمره کل من شده ۲۶۲۰ واخرین نمره مجاز آزاد شده ۶۶۸۲
حالا میخواستم بدونم با شرایطی که عرض کردم شانس قبولی من در دانشگاه دولتی در چه وضعیتی میبینید ودر دانشگاه آزاد به چه صورت ؟. انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد هم نموده ام. در صورت امکان در خصوص مصاحبه هم راهنمایی بفرمایید. سپاسگزارم.

مهسا
اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱ ۲:۲۹ ق٫ظ
پاسخ به  نور

سلام
رتبه که فرمودین در سهمیه است منظوره چه سهمیه ایه؟

بهار
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۴ ق٫ظ

سلام
میشه بگید چه رشته هایی و چه دانشگاه هایی تراز خود را صفر اعلام کردند؟

مهسا
اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱ ۲:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  بهار

سلام
هر سال ممکنه متفاوت باشه. باید دید امسال شرایط به چه شکله.

محسن
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۱ ۲:۱۰ ق٫ظ

سلام. من دانشجوی ممتاز و نفر اول دوره خودم شدم. متاسفانه بعد فارغ التحصیلی هر زمان دانشگاه تماس گرفتن و از ممتازین ورودی سوال کردن ، گفتتد تا فارغ التحصیل نداشته باشیم، امکان اعلام ممتازین نداریم، لذا از زمان فارغ التحصیلی ام بیش از ۵ سال گذشته، در صورتیکه در فراخوان حذب بدون آزمون دانشحویان ممتاز برای دکترا، شرط حداکثر گذشت ۵ سال از فارغ التحصیلی ذکر شده. که من حدودا ۶ سال گذشته است. آیا رعایت این شرط الزامی است و ثبت نام نکنم؟ یا ثبت نام کنم؟

مهسا
اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱ ۲:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  محسن

سلام
تجربه سالهای قبل نشون داده که کسانی که واجد شرایط نبودن، دعوت به مصاحبه نشدن. به هر صورت میتونید ثبت نام کنید و شانستون رو امتحان کنید.

سلام
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۱ ۸:۵۶ ق٫ظ

باسلام من با سهمیه ۲۵درصدایثارگران ترازم۱۱۰۸ و رتبه سهمیه۱۱۹ و رتبه آزاد۲۰۰۰ رشته حسابداری چقدر برا قبولی تو دانشگاه آزاد شانس دارم؟
برا مصاحبه باید چیکار کنم لطفا توضیح تفصیلی بدین

مهسا
اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱ ۲:۲۴ ق٫ظ
پاسخ به  سلام

سلام
درمورد دعوت به مصاحبه که باید دید دانشگاه چه سیاستی داره و چه تراز اعلام میکنه. درمورد مصاحبه هم پیشنهاد میکتم صفجه زیر رو ببینید:
https://phdtest.ir/1393/10/%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%B4-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C-94-95/

سادات
فروردین ۳۱, ۱۴۰۱ ۳:۴۱ ق٫ظ

سلام.من رشته علوم قرآن وحدیث میخونم وبرای این رشته در مشهد ظرفیت دکتری وجود نداره میتونم شهرهای دیگه رو بزنم وانتقالی به عنوان مهمان بگیرم ومشهد درس بخونم .لطفا راهنمایی ام کنید آخه من بچه کوچیک دارم

سپیده
فروردین ۳۱, ۱۴۰۱ ۵:۱۰ ب٫ظ
پاسخ به  سادات

سلام. اگر رشته دکتری رو مشهد داشته باشن بله میتونین در غیر این خیر

محمد
فروردین ۳۰, ۱۴۰۱ ۳:۱۳ ب٫ظ

آیا تحصیل در مقطع دکتری روزانه و داشتن شغل با هم منافات داره؟
آخه شنیدم ممکنه تعهد بگیرن؟ درسته؟

مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۱ ۰:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  محمد

سلام
بعضی دانشگاه ها ممکنه تعهد بگیرن. اما در مجموع لزومی نداره شما شاغل بودن رو به دانشگاه اعلام کنید.

محمد
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۵:۲۴ ب٫ظ

سلام. وقت بخیر. لطفا راهنمایی بفرمایید. در ارتباط با مصاحبه دانشگاه آزاد:
۱- اگر در یک رشته/ گرایش، چند واحد دانشگاهی رو انتخاب کنیم (به عنوان مثال در رشته روانشناسی فقط یک گرایش مانند روانشناسی سلامت در شهرهای مختلف) آیا برای هر واحد دانشگاهی در هر شهر یک مصاحبه مجزا صورت می گیرد یا خیر؟
۲- در صورت انجام یک مصاحبه، به چه صورت محل واحد دانشگاهی برای مصاحبه تعیین می شود؟ داوطلب تعیین می کند یا سازمان؟

محمدرضا
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۰:۵۴ ب٫ظ
پاسخ به  محمد

هر واحدی که دوست داشته باشی و اونجا آشنا و پورتی داشته باشی نیست! موقع اعلام نتایج مشخص میشه. بعضی سال ها تک تک واحد ها دعوت میکردن و بعضی سال ها مراکز استان و بعضی سال ها فقط در تهران مصاحبه انجام می‌شد و امسال ممکنه هرچیزی باشه

abas
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۳:۵۷ ب٫ظ

با سلام خانم مهسا..من با تراز ۱۱۲۲ و رتبه ۲۴۲ در سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران رشته مدیریت دولتی ایا شانس دعوت به مصاحبه دانشگاه ازاد را دارم.ایا برای ایثارگران ۷۰ درصد حدنصاب اعلامی دانشگاه رو بیاریم دعوت میشیم.؟.ممنون راهنمایی کنید

مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۱ ۰:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  abas

سلاک
لطفا رتبه تون رو در سهمیه عادی هم بفرمایید

abas
فروردین ۳۱, ۱۴۰۱ ۴:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

عادی ۲۵۰۰..اخرین رتبه مجاز تو عادی هم ۶۸۹۶بوده

سلام
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۲:۱۴ ب٫ظ

باسلام من با سهمیه ۲۵درصدایثارگران ترازم۱۱۰۸ و رتبه سهمیه۱۱۹ و رتبه آزاد۲۰۰۰ رشته حسابداری چقدر برا قبولی تو دانشگاه آزاد شانس دارم؟
برا مصاحبه باید چیکار کنم لطفا توضیح تفصیلی بدین

آنا
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۸ ق٫ظ

سلام من دانشگاه آزاد قبول شدم اما رشته گردشگری در دفترچه نیست. یعنی هیچ دانشگاهی در آزاد وجود نداره برای رشته گردشگری؟

محمدرضا
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۰:۵۷ ب٫ظ
پاسخ به  آنا

دوست عزیز لطفا از مزایای تحصیل در رشته گردش گری برای ما هم بگید‌. ممنون

سهراب
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۲:۳۱ ق٫ظ

درود گرامی. من رشته پژوهش هنر شرکت کرده ام. در زمان انتخاب رشته و در دانشگاه آزاد متوجه شدم که فقط دانشگاه علوم تحقیقات و مرکز این رشته را دارند آنهم با ظرفیت ۱ یا نهایتا ۳ نفر.
آیا من درست متوجه شدم و فقط ۳ نفر در گروه هنر پذیرش میشوند؟
سپاس

مهدی مهندسی مکانیک
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۷:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  سهراب

سلام.البته معمولا پذیرش بیشتره.ولی بله علوم تحقیقات و تهران مرکز و فکر می کنم قبلا یک واحد دیگه هم بود ولی حذف شده مجموعا سه واحد پژوهش هنر می گرفتن مجموعا شاید پونزده نفری میشد.الانم فکر می کنم حدود ده نفر پذیرش داشته باشن.

توجه . توجه
فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ ۱۰:۳۵ ب٫ظ

با سلام . پاسخنامه های شخصی امروز اومد . همزمان با دریافت کارنامه میتونید پاسخنامه تون رو هم دریافت کنید

زری
فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ ۹:۱۵ ب٫ظ

سلام من هزینه انتخاب رشته دادم ولی همچنان میگه پرداخت کنید تراکنش موفقیت امیز بود پول هم از حساب من کم شده با کجا میتونم هماهنگ کنم که مشکلمو رفع کنند

رفتارحرکتی
فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ ۱۱:۲۵ ب٫ظ
پاسخ به  زری

انتخاب رشته هزینه نداره….
احتمالا اشتباه واریز داشتید

مهسا
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۰:۱۸ ق٫ظ
پاسخ به  رفتارحرکتی

انتخاب رشته دانشگاه ازاد هزینه داره. برای انتخاب رشته سراسری نیازی به پرداخت هزینه نیست.

داوطلب کنکور
فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ ۶:۰۵ ب٫ظ

سلام
آیا کسی که پارسال آزاد قبول شده باشه ولی ثبت نام نکرده باشه امسال میتونه (بدون انتخاب رشته مجدد و قبولی) ثبت نام کنه؟

مهسا
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۰:۱۹ ق٫ظ

سلام
برای اطلاع دقیق از این موضوع لازمه که واحد قبولی تون مراجعه کنید. احتمالا همکاری میکنن و امکان ثبت نام هست.

قبولی مدیریت دولتی
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۵:۲۳ ب٫ظ

بله انجام میدن

سلام
فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ ۴:۲۹ ب٫ظ

باسلام رتبه ۱۱۹درسهمیه ایثارگران چه رتبه ای است آیا رتبه خوبی محسوب میشه و با این رتبه چقدر شانس قبولی هست

مهسا
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۰:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  سلام

سلام
لطفا بفرمایید سهمیه تون ۵ درصده یا ۲۵ درصد؟ ترازتون چند شده و رتبه تون در سهمیه کل چنده؟ و این که رشته تون رو هم بفرمایید

پژمان
فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ ۱:۵۴ ب٫ظ

سلام
در انتخاب رشته اولویت چقدر اثر داره؟
من میدونم شانسی برای تهران ندارم، آیا باز از بالا به پایین انتخاب کنم؟! یا رشته محل هایی که میدونم احتمال قبولی بیشتره بزارم اولویت؟؟

مهسا
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۰:۲۰ ق٫ظ
پاسخ به  پژمان

سلام
اولویت ها اثری در شانس دعوت به مصاحبه نداره. هر دانشگاه که حدنصاب تراز رو کسب کنید، فارغ از این که انتخاب چندم شما در فرم انتخاب رشته است؛ دعوت به مصاحبه خواهید شد. اما در قبولی نهایی هر اولویتی که بالاتره و قبول بشید، همون قبولی نهایی تونه و بقیه انتخاب های پایین تر از اون از بین میره.

پژمان
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۲:۳۰ ق٫ظ
پاسخ به  مهسا

ممنونم
منظورم برا مصاحبه نبود! قبول نهایی منظورمه؟؟! یعنی اولویت بزارم با رشته محلی که میدونم احتمال قبولی بیشتره یا نه؟! یعنی اونو بزارم اولویت اول.. اصلا این اولویت گذاری در دکتری معنی داره اثری داره

ویکتاریون
فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۳:۲۰ ب٫ظ
پاسخ به  پژمان

برای آزاد می پرسی یا کلا؟
برای آزاد اثر نداره فکر کنم چون مصاحبه هاش یا متمرکزه یا منطقه ای. برای دولتی تا حدی تاثیر داره که “مهدی مهندسی مکانیک” توضیح خوبی داده توی یک تاپیک دیگه:
https://phdtest.ir/1401/01/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c-%db%b1%db%b4%db%b0%db%b1/#comment-1403016

razi
فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ ۱:۱۹ ب٫ظ

سلام دوستان چرا در پایین کارنامه من کد هفت رقمی دسترسی به آزاد نیست و نوشته:”داوطلب گرامی علامت@ بدین معنی است که در صورت وجود ظرفیت در دانشگاه آزاد اسلامی یا دوره‌های نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان بر حسب مورد می‌توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی یا دفترچه شماره ۲ انتخاب رشته سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به انتخاب رشته در دوره‌های مربوطه اقدام نمائید لذا قبل از اقدام به انتخاب رشته نسبت به مطالعه دفترچه‌های مذکور اقدام و سپس در صورت وجود ظرفیت برای ثبت فرم انتخاب رشته در این دوره ها اقدام نمائید. ”
من مجاز روزانه و آزاد شدم. و رتبه خیلی بدی ندارم. ممنون میشم اگر کسی اطلاع داره لطفا راهنماییم کنه

بهار
فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ ۲:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  razi

عزیزم بعضی رشته ها ظرفیت دانشگاه آزاد نداره برای همین کد خم ندارند. اگه عنوان رشتتونو بگید دقیق تر راهنماییتون میکنم.
به طور مثال رشته مدیریت پروژه و ساخت هیچوقت در دانشگاه آزاد پذیرش نداشته.
موفق باشید

Razi
فروردین ۳۰, ۱۴۰۱ ۹:۲۱ ق٫ظ
پاسخ به  بهار

ممنون از پاسختون
رشته ام شیمی، گرایش شیمی دارویی هست

امیر
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۱ ۵:۱۷ ب٫ظ
پاسخ به  razi

سلام ظرفیت شیمی دارویی واسه دانشگاه سراسری فکر کنم کلا پنج نفر باشه.دانشگاه آزاد دارویی هیچ دانشگاهی نبود کلا ظرفیتش خیلی کمه این گرایش.حالا شما خودتون باز سرچ کنین اطلاعات بیشتری بگیرین