پارسه
وکیلی
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
دوره نگاره
عالم زاده

پاسخ به سوالات متداول انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در این مطلب تلاش شده به سوالات متداول داوطلبان درخصوص انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ پاسخ داده شود.

انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲

به گزارش پی اچ دی تست، انتخاب رشته داوطلبانی که با اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری 1402 سراسری مجاز به انتخاب رشته شده اند، از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌گیرد. بدین منظور لازم است داوطلبان پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته دکتری 1402 و بررسی رشته‌محل‌های مرتبط با رشته امتحانی خودشان، نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری اقدام کنند.

اگر پاسخنامه کنکور دکتری را سفید بدهیم، مجاز به انتخاب رشته می‌شویم؟

خیر، داوطلبان حاضر در آزمون که به سوال‌ها پاسخ نداده اند، حاضر در آزمون لحاظ شده ولی در قسمت نتیجه آنها «عدم پاسخگویی به سوال‌ها» درج می شود.

برای انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ سراسری چند انتخاب داریم؟

داوطلبان برای انتخاب رشته دوره های مختلف تحصیلی (روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، مشترک، پیام نور، غیردولتی و غیرانتفاعی) حداکثر تا 50 کد رشته محل را می‌توانند در فرم انتخاب رشته وارد نمایند.

آیا انتخاب رشته کنکور دکتری در سایت سازمان سنجش هزینه دارد؟

خیر انتخاب رشته کلیه دوره‌های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، مشترک، پیام نور، غیردولتی و غیرانتفاعی در سایت سازمان سنجش رایگان است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص هزینه انتخاب رشته دکتری کلیک کنید.

انتخاب رشته دکتری دانشگاه ازاد هم در سایت سازمان سنجش صورت می‌گیرد؟

خیر، پس از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، کلیه مراحل انتخاب رشته و مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) برای رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی به طور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجام می‌پذیرد. بدین منظور لازم است با استفاده از کد ملی و کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد وارد سامانه این دانشگاه شوید.

کد دسترسی انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد را از کجا پیدا کنم؟

در زیر کارنامه اولیه داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند، کد دسترسی انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد درج شده است. بنابراین، اگر داوطلبی مجاز به انتخاب رشته این دانشگاه نباشد، نمی‌تواند کد را مشاهده کند.

آیا امکان ویرایش انتخاب رشته آزمون دکتری وجود دارد؟

بله تا پایان فرصت انتخاب رشته می‌توانید نسبت به اصلاح اولویت های انتخاب رشته اقدام کنید. البته باید توجه داشته باشید که تعداد ویرایش‌ها محدود است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص ویرایش انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ کلیک کنید.

دوره دکتری نوبت دوم چیست؟

دوره شبانه یا نوبت دوم، در حقیقت دوره‌ای مشابه دوره روزانه و با همان کیفیت تحصیلی است. این دوره همانند دوره روزانه و گاهی همراه با آن برگزار شده و به لحاظ زمان برگزاری کلاس‌ها و موارد مشابه تفاوتی با دوره روزانه ندارد. پذیرش در این دوره نیز عموماً در همان ترم مهر صورت می‌گیرد و عبارت نوبت دوم به هیچ وجه به معنای پذیرش در ترم دوم و یا تحصیل در ساعات خاصی از شبانه روز نیست.

ضمن این که مدرک فارغ‌التحصیلان دوره شبانه با مدرک دوره روزانه نیز تفاوت خاصی ندارد. تنها تفاوت مهم این دوره با دوره روزانه، لزوم پرداخت شهریه در آن است.

دوره دکتری پردیس چیست؟

دوره پردیس نیز مانند دوره‌های شبانه یا روزانه و تقریبا با همان کیفیت تحصیل است؛ اما تحصیل در این دوره مستلزم پرداخت شهریه (گاهی بیشتر از دوره شبانه) است. عموما جهت پذیرش در پردیس‌ها تراز پایین‌تری نسبت به دوره‌های روزانه و شبانه لازم است.

بنا بر اعلام وزارت علوم، دوره های پردیس های خودگردان مصوب شورای گسترش آموزش عالی به شمار می آید. بنابراین از نظر آموزش عالی اعتبار مدارک دکتری پردیس کاملاً مورد تایید و قابل قبول است.

ظرفیت و دانشگاه‌های پیام نور دارای پذیرش در رشته خودم را از کجا می‌توانم ببینم؟

رشته محل های پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس در دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ آمده است و انتخاب رشته این دانشگاه‌ها در فرم انتخاب رشته دکتری سراسری در سایت سنجش صورت می گیرد. اگر برای رشته شما این دانشگاه ها در دفترچه نیست، بدین معناست که در رشته شما در این دانشگاه‌ها پذیرش صورت نمی‌گیر‌د. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص انتخاب رشته دکتری پیام نور کلیک کنید.

آیا امکان انتخاب رشته از رشته/گرایش های دیگر وجود دارد؟

خیر، شما تنها مجاز به انتخاب رشته‎محل‎های رشته امتحانی خود هستید و امکان انتخاب رشته‎محل‎های سایر رشته‌های امتحانی وجود ندارد. البته در سایت سازمان سنجش، به طور خودکار، تنها امکان انتخاب کدرشته‌محل‌های خود را دارید و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

چطور مطمئن شوم که انتخاب رشته ام به درستی انجام شده است؟

پس از تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری در سایت سازمان سنجش لازم است یک کد پیگیری 15 رقمی به عنوان رسید انتخاب رشته دریافت کنید. در غیر این صورت انتخاب رشته انجام نشده است.

تفاوت شیوه آموزشی پژوهشی و پژوهش محور در مقطع دکتری چیست؟

شیوه آموزشی پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان‌نامه می‌باشد. این شیوه تا سال ۱۳۸۹تنها شیوه آموزشی در ایران بوده و پذیرش دانشجو در همه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می‌گرفت.

شیوه پژوهش محور، روشی است که با محوریت پژوهش و مشتمل بر دریافت واحدهای آموزشی محدود و ارائه رساله برگزار می شود. برگزاری مقطع دکتری پژوهش محور مشروط به داشتن طرح پژوهشی تقاضا محور (طرح پژوهشی دارای کارفرمای مشخص که برابر قرارداد، اجرای آن به مؤسسه واگذار و اعتبارات کامل آن به همراه هزینه های نظارت بر آن توسط کارفرما تأمین و نتیجه کار نیز تحویل گرفته می شود (با کارفرمای مشخص) شخصیت حقوقی اعم
از دولتی و غیردولتی است که طی کی قرارداد، انجام طرح پژوهشی را به دانشگاه/مؤسسه واگذار نموده و متعهد به تأمین همه هزینه های انجام و نظارت بر اجرای موضوع قرارداد است) می باشد.

تأثیر آزمون کتبی و مصاحبه در قبولی نهایی داوطلبان دکتری ۱۴۰۲ چقدر است؟

بر اساس اعلام سازمان سنجش، در پذیرش داوطلبان دکتری دوره آموزشی – پژوهشی، مصاحبه و آزمون کتبی هر یک تأثیر 50 درصدی دارند. در خصوص دوره‌های پژوهش‌محور سهم مصاحبه در قبولی نهایی 70 درصد است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص تاثیر مصاحبه در قبولی دکتری کلیک کنید.

چه کسانی پس از انتخاب رشته به مصاحبه دکتری دانشگاه‌ها دعوت خواهند شد؟

متقاضیانی که نسبت به انتخاب رشته اقدام می‌کنند، با توجه به نمره کل اکتسابی، کدرشته محل‌های انتخابی، سهمیه و حدنصاب تعیین شده توسط مؤسسات و سایر ضوابط، برای مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی (مرحله دوم آزمون) معرفی خواهند شد.

شرط شرکت در مراحل مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی درج کدرشته محل توسط متقاضیان مجاز در فرم انتخاب رشته اینترنتی و کسب حدنصاب کدرشته محل مورد تقاضا می باشد. به عبارت دیگر اگر متقاضی حدنصاب کدرشته محلی را کسب کرده، ولی در زمان مقرر اقدام به انتخاب رشته و درج آن کدرشته محل در فرم انتخاب رشته اینترنتی نکرده باشد، امکان شرکت در مراحل مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی برای وی میسر نخواهد بود.

به چند دانشگاه برای مصاحبه کنکور دکتری دعوت خواهیم شد؟

همه دانشگاه‌هایی که حدنصاب نمره تراز را کسب کرده باشید دعوت به مصاحبه خواهید شد.

چند برابر ظرفیت هر دانشگاه به مصاحبه دکتری دعوت می شود؟

با توجه به این که دعوت به مصاحبه بر اساس نمره تراز صورت می‌گیرد، تعداد دعوت به مصاحبه دکتریدر هر رشته در هر دانشگاه میزان مشخصی ندارد.

آیا در صورت قبولی در چند دانشگاه، انتخاب نهایی برای تحصیل در کدام دانشگاه بر عهده خود ماست؟

خیر، بر اساس اولویت بندی انتخاب رشته، بالاترین اولویتی که حائز شرایط لازم باشید به عنوان قبولی نهایی شما اعلام خواهد شد و انتخاب‌های بعدی برای شما لحاظ نمی‌گردد.

آیا مجاز شدن به انتخاب رشته لزوما به معنای دعوت شدن به مصاحبه دکتری است؟

خیر، تنها در صورتی که حدنصاب تراز دانشگاه مدنظر خود را به دست بیاورید دعوت به مصاحبه خواهید شد. بنابراین، فردی که مجاز به انتخاب رشته شده باشد در صورت نداشتن حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری لازم که توسط مؤسسات تعیین می‌شود، برای مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی (مرحله دوم آزمون) معرفی نخواهد شد.

حدنصاب تراز دانشگاه ها را از کجا می توانم ببینم؟

حدنصاب نمره تراز توسط دانشگاه‌ها به سازمان سنجش اعلام خواهد شد. بنابراین، امکان اطلاع دقیق از حدنصاب ها وجود ندارد.

آیا اولویت‌های انتخاب رشته اثری در شانس دعوت به مصاحبه دکتری دارد؟

خیر، در صورتی که حدنصاب نمره تراز یک دانشگاه که در اولویت های انتخابی در فرم انتخاب رشته وجود دارد را کسب کنید، دعوت به مصاحبه خواهید شد؛ فارغ از این که آن دانشگاه انتخاب اول است یا آخر.

انتخاب رشته در قبولی نهایی من در کنکور دکتری ۱۴۰۲ چه تأثیری دارد؟

گرچه شما ممکن است به مصاحبه همه کدرشته‌های خود دعوت شوید، اما در نهایت تنها در بالاترین اولویت خود که نمره قبولی را کسب کرده باشید معرفی خواهید شد. یعنی نرم‌افزار سازمان سنجش به ترتیب از بالاترین انتخاب شما شروع به بررسی می‌کند و به محض رسیدن به اولین کدرشته قبولی شما، آن را به عنوان قبولی نهایی شما اعلام خواهد کرد. از این رو، اگر در اولویت‌های پایین‌تر هم قبول شده باشید، این موضوع اهمیتی ندارد و تنها در یک کدرشته به عنوان قبول نهایی اعلام خواهید شد.

آیا امکان قبولی همزمان در دوره دکتری دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری وجود دارد؟

بله فرایند انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه ازاد اسلامی، شرکت در مصاحبه و اعلام نتایج مجزاست. بنابراین، داوطلبان فرصت قبولی در هر دو دانشگاه را دارند. اما برای تحصیل در مقطع دکتری تنها مجاز به انتخاب یکی از رشته‌محل‌های قبولی خود هستید.

چطور انتخاب رشته کنم تا شانس قبولی‌ام بالا برود؟

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نکات انتخاب رشته دکتری و نیز اطلاع از نحوه و ترتیب انتخاب اولویت‌ها به مطلب راهنمای انتخاب رشته دکتری مراجعه کنید.

نتایج نهایی کنکور دکتری چطور تعیین می‌شود؟

1- بر اساس اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

2- نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های تحصیلی در زمان مقرر اقدام نمایند.

3- حدنصاب نمره علمی لازم را در کدرشته محل‌های انتخابی کسب نموده و برای مرحله دوم (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور معرفی شده باشند.

4- در مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) در یک یا چند دانشگاه شرکت نمایند.

5- پذیرش نهایی در هر کدرشته محل مطابق ظرفیت در هر یک از سهمیه‌های مصوب و پس از تأیید صلاحیت‌های عمومی انجام می‌شود.

6- سهمیه‌های رزمندگان و ایثارگران و مربیان مطابق ضوابط مندرج در صفحات 21 تا 24 دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت درآزمون اعمال می‌شود.


داوطلبان می توانند جهت مشاوره انتخاب رشته دکتری به این صفحه مراجعه کنند.


اگر سوالی دارید که پاسخ آن را در این مطلب پیدا نکردید، در بخش نظرات منتظر خواندن و پاسخ دادن به آنها هستیم.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

80 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوزی
اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۳ ۱:۴۳ ب٫ظ

سلام من مجازشدم ولی انتخاب رشته نکردم و پیام نور دانشگاه آزاد مجازشدم لطفاً راهنمایی کنید

فاطمه
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳ ۶:۲۲ ب٫ظ

سلام وقت بخیر من انتخاب رشته دکترا انجام دادم ولی پیامکش نیومد برام. و اینکه الان رسید ۱۵ رقمی انتخاب رشته رو ندارم نمیتونم وارد صفحم بشم ادیت کنم. چجوری میتونم دوباره رسید ۱۵ رقمی بگیرم

داوطلب
اردیبهشت ۵, ۱۴۰۲ ۸:۴۷ ب٫ظ

سلام دوستان من قبلاً سوال کرده بودم خدمت دوستان و الان اگه امکان داره بطور کامل مرا راهنمایی بفرمایید. فردی با رتبه ۲۲۲ بدون سهمیه و نمره کل ۳۴۲۸ و در رشته مدیریت دولتی که با توجه به اینکه همه دوره ها را مجاز شده ولی فقط سه تا انتخاب کرده که اونم سه تا دانشگاه پیام نور در تهران هست . میخواستم ببینم با این وضعیت آیا دعوت به مصاحبه میشه و امیدی به قبولی هست . خواهش میکنم اگر کسی می‌تونه راهنمایی بفرماید . سپاسگزارم

مهسا
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲ ۵:۰۱ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

سلام
دلیل خاصی داره فقط پبام نور انتخاب کردید؟ شانس دعوت به مصاحبه پیام نور رو که دارید، اما میتونید جاهای بهتری هم انتخاب کنید. چون تعداد انتخاب و ترتیبشون اثری در بالا رفتن شانس دعوت به مصاحبه نداره

داوطلب
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲ ۱:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام و ممنون از راهنمایی شما. راستش به این دلیل پیام نور انتخاب کردم که دیدم با توجه به ترازم ممکنه شانس دعوت به مصاحبه را داشته باشم

مهسا
اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲ ۳:۲۳ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

اصلا نیازی به این کار نیست.
دانشگاه های دیگه ای که دوست دارید رو میتونید اولویت بالاتر بزنید. هیچ اثری در شانس دعوت شدن به مصاحبه پیام نور نداره

داوطلب
اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲ ۱۱:۰۲ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

سلام و تشکر
ثبت نام را ویرایش و چند دانشگاه دیگه را در اولویت نسبت به پیام نور قرار دادم .
به امید خدا که همگی نتیجه ای خوب بگیریم

احمد
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۱۰:۰۹ ب٫ظ

سلام دوستان با رتبه سهمیه ۷ و آخرین مجاز ۱۶۲ میشه روزانه تهران را آورد. کلا در کل کشور ۲۰ تا روزانه میگیرند.

مهدی
اردیبهشت ۵, ۱۴۰۲ ۸:۰۹ ب٫ظ
پاسخ به  احمد

کلا اگه ارشد رو همون تهران نخوندی رتبه ۱ هم باشی برنمیدارن متاسفانه اونجا اکثرا فقط دانشجو خودشون رو برمیدارن

مهسا
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲ ۴:۵۹ ق٫ظ
پاسخ به  احمد

سلام
رشته تون رو بگید لطفا تا بتونم بهتر راهنمایی تون کنم

احمد
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲ ۱۰:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

علوم کامپیوتر

داوطلب دکتری
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۸:۰۶ ق٫ظ

با سلام
آیا در رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی باتراز ۲۵۰۵ و رتبه ۶۰ در سهمیه آزاد و رتبه ۹ سهمیه ۵درصد امکان دعوت به مصاحبه روزانه دانشگاههای تهران، بهشتی و تربیت مدرس وجود دارد؟

مهسا
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲ ۴:۵۸ ق٫ظ

سلام
سهمیه ۵درصد تو مقطع دکتری خیلی اثر نداره. برای روزانه هایی که گفتید خیلی شانستون زیاد نیست وسعی کنیدانتخاب های دیگه ای هم داشته باشبد. البته حتما اینا رو هم انتخاب کنید چون ممکنه تراز یه طوری اعلام بشه که شانس داشته باشید

دانشجو
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۷:۵۸ ق٫ظ

اگه دانشگاهی ظرفیت ۳ را اعلام کند کسی که سهمیه ۵ درصد دارد شانس قبولی با سهمیه در مصاحبه آن دانشگاه را دارد؟

ویکتاریون
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۴:۵۵ ب٫ظ
پاسخ به  دانشجو

شانس داره به شرطی که سهمیه ی ۲۵ درصدی بین دعوت شده ها نباشه.( یا احیانا از مصاحبه نمره نیاره.)

داوطلب
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲ ۱۱:۰۵ ق٫ظ

سلام، آیا ظرفیت های پذیرش اعلام شده در دفترچه با احتساب بدون آزمون هاست؟

ویکتاریون
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲ ۱۰:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

سلام. نه.

مهسا
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۳:۴۶ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

سلام
خیر پذیرش استعداد درخشان ظرفیتش مازاده و به این ظرفیت اضافه میشه.

داوطلب کنکور دکتری
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲ ۰:۵۵ ق٫ظ

سلام دوستان با رتبه ۱۹۹ و تراز۲۵۵۷ در رشته اقتصاد، آخرین رتبه مجاز ۱۳۳۹ امکان دعوت به مصاحبه روزانه هست؟

مهسا
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۳:۴۷ ق٫ظ

سلام
برای روزانه شانستون خیلی زیاد نیست اما بازم حتما انتخابشون کنید چون به هر دلیلی ممکنه دانشگاه ها تراز رو پایین اعلام کنند.
پیشنهاد میکنم حتما از دوره های غیرروزانه هم انتخاب کنید.

دانشجوی دکتری حقوق عمومی شهیدبهشتی
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۷:۴۹ ق٫ظ

بنظرخیر

مجتبی
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۱۱:۰۳ ب٫ظ

سلام و احترام
رتبه ۲۵۱،تراز ۲۴۷۲ در سهمیه آزاد
رشته علوم اجتماعی
تعداد شرکت کننده ۱۶۷۴
تراز نسبت به رتبه خیلی پایین هست؛یا من اشتباه می کنم؟
لطفا راهنمایی کنید امکان دعوت به مصاحبه روزانه وجوددارد؟

مهسا
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۳:۵۵ ق٫ظ
پاسخ به  مجتبی

سلام
برای روزانه خیلی شانستون شاید بالا نباشه اما بازم همه چیز به حد نصاب تراز مدنظر دانشگاه ها بستگی داره. پیشنهاد میکنم هم روزانه ها رو حتما انتخاب کنید و هم شبانه ها رو که شانستون رو از دست ندید.

مجتبی
اردیبهشت ۵, ۱۴۰۲ ۱:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  مهسا

ممنون و متشکر از راهنمایی سودمند شما.اما مساله ای ذهنم را درگیر کرده که چرا تراز امسال نسبت به رتبه اکتساب شده به نظر می رسد پایین تر از سال گذشته یعنی ۱۴۰۱ باشد؟

دانشجوی آینده
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۵:۵۴ ب٫ظ

سلام،خواهشمنداست یک نفر بیاد و درست و حسابی سهمیه ایثارگران رو توضیح بده،من اصلا متوجه ش نمیشم،در ثانی اگه تراز ازاد رو بیاری ولی تو مصاحبه رد بشی با استفاده از سهمیه ممکنه قبول بشی؟؟

مهسا
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۳:۵۳ ق٫ظ

سلام
سهمیه ۵درصد و ۲۵ درصد به این صورت هست که ظرفیت هر رشته محل برای سهمیه ۵ درصدی در ۰.۰۵ و برای سهمیه ۲۵ درصدی در ۰.۲۵ ضرب میشه، اگه عدد حاصله بالای نیم باشه، به همون میزان ظرفیت سهمیه در نظر گرفته میشه.
بعد داوطلبانی که دارای سهمیه ۵ درصدی هستن برای پذیرش در اون ظرفیت ۵درصدی و داوطلبانی که دارای سهمیه ۲۵ درصدی هستن برای پذیرش در اون ظرفیت ۲۵ درصدی با هم رقابت میکنند. کسانی که بالاترین نمره کل رو بین رقبای سهمیه دار دارند، در صورتی که نمره شون ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در اون رشته محل در سهمیه عادی باشه، به عنوان پذیرفته شده در سهمیه اعلام میشن.
اگر داوطلبان ۷۰درصد نمره اخرین فرد قبولی (با توجه به نوع سهمیه شون) رو کسب نکنند، در سهمیه پذیرش نخواهند شد.
اگه با شرایطی که گفتم، ظرفیت سهمیه ۲۵ درصدی تکمیل نشه میرسه به ۵ درصدی ها. اگه ظرفیت سهمیه ۵ درصدی هم تکمیل نشه که میرسه به سهمیه عادی ها.
اگه رشته محلی ظرفیت سهمیه نداشته باشه، داوطلبان دارای سهمیه هم در سهمیه عادی و با سهمیه آزاد خواهند بود

دانشجوی آینده
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۱:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

ممنون عزیزم خیلی لطف کردی،واقعا سر در گم بودم،پس که اینطور،خیلی متشکرم

دانشجوی آینده
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۱:۰۶ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

من الان سهمیه ۵ درصد هستم رتبه م شده ۲۶، میخواستم بدونم در ظرفیت کلی ایثارگران این رتبه شدم یا صرفا ایثارگر ۵ درصد،چون اینجوری خیلی نا امید کننده هست که رتبه ۲۶ در ظرفیت صرفا ۵ درصد،انگار هیچ جا قبول نمیشم……..

دکتری مهندسی صنایع
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۴:۲۷ ب٫ظ

برای مهندسی صنایع، روزانه دانشگاه صنعتی قم بهتره یا شبانه دانشگاه مالک اشتر تهران؟

مهسا
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۳:۵۳ ق٫ظ

سلام
این رو به صورت کلی یادتون باشه که فرق شبانه با روزانه فقط پرداخت شهریه است. پس روزانه هر جا که بهتره، شبانه ش هم بهتره فقط شهریه داره.

Mahdi
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۷:۲۲ ق٫ظ

سلام دوستان گلم.
دانشگاه شریف ۳ تا و تهران دوتا ظرفیت برای مهندسی عمران ژئوتکنیک اعلام کرده.به نظرتون تا چه رتبه هایی دعوت میشن؟ تا چند برابر ظرفیت معمولا دعوت به مصحبه میشن؟؟؟

مهسا
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲ ۳:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  Mahdi

سلام
خیلی قطعی نمیشه گفت چون کاملا به سیاست دانشگاه بستگی داره، ضمن این که دعوت به مصاحبه بر اساس ترازه. یه جا ممکنه سه برابر دعوت بشن و یه جا ده برابر.

رضا
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۲:۴۴ ق٫ظ

سلام من رشته مدیریت مالی
۷۴ شدم
با ۵ درصد ۱۰ شدم
امکان قبولیم هست؟لطفا کسانی که تجربه مصاحبه دارن در صورت امکان راهنمایی بفرمایند.

مهسا
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۴:۵۳ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

سلام
بله شانس قبولی که دارید بخصوص شهرستان ها. اما حتما باید تو مصاحبه عملکرد خوبی داشته باشید.

عسل
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۷:۰۱ ب٫ظ

باسلام.
آیا برای دعوت به مصاحبه شدن محدودیت وجود داره؟

مهسا
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۴:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  عسل

سلام
دعوت به مصاحبه بر اساس نمره کل یا همون ترازه. هر تعداد دانشگاهی که انتخاب کنید و حداقل نمره کل مدنظر اون دانشگاه رو داشته باشید دعوت به مصاحبه میشید

فرزین
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۶:۰۶ ب٫ظ

سلام وقتتون بخیر
اگر در انتخاب رشته دکتری، یک رشته ی روزانه رو از طرف یک یا چند دانشگاه دعوت به مصاحبه بشیم اما درمصاحبه شرکت نکنیم، ازکنکورسال آینده محروم میشیم؟
واینکه اگر درمصاحبه شرکت کنیم و پذیرش نهایی هم بشیم اما از اون رشته و دانشگاه منصرف بشیم و نخواهیم بریم
مشکلی برای شرکت درکنکورسال بعد پیش میاد؟

نورافکن
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۸:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  فرزین

نه مشکلی نیست

مهسا
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۴:۵۶ ق٫ظ
پاسخ به  فرزین

سلام
خیر در هیچ کدوم از حالت هایی که گفتید محروم نمیشید از آزمون سال بعد

Sa
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۱:۴۴ ب٫ظ

سلام وقت بخیر، برای استعداد درخشان دانشگاه آزاد شرط معدل ۱۷/۵ هستش، با معدل ۱۷/۳۲ هیچ راهی نیست که بشه شرکت کرد؟

مهسا
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۴:۵۷ ق٫ظ
پاسخ به  Sa

سلام
سال گذشته با این شرایط متقاضیان رو دعوت به مصاحبه نکردن. اما به هر صورت میتونید شانستون رو امتحان کنید.

فرامرز علیپور
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۱:۰۴ ب٫ظ

با سلام،سهمیه ایثارگری من فرزند جانباز ۲۵درصد می باشد ولی در کارنامه اولیه سهمیه من فرزند جانباز ۵درصد لحاظ شده است.از چه طریقی اعتراض کنم؟ممنون میشم پاسخ دهید

مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۴:۴۵ ق٫ظ

سلام
به سیستم پاسخگویی سایت سازمان سنجش پیام بدید. از ارگان مربوطه هم پیگیری کنید حتما

نورافکن
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۸:۱۰ ب٫ظ

حتما فرزند جانباززیر ۲۵درصد یا مساوی هستید
فرم ثبت نامتان را چک کنید شاید گزینتون را اشتباهی زدین
در کل اعتراض هم تاثیری نخواهد داشت چون زمان ثبت در کارت شرکت در ازمون باید ویرایش میکردین

یه کنکوری
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۲ ۴:۲۳ ب٫ظ

فرزند جانباز بیست و پنج درصد همون سهمیه ۵ درصد هست و درست لحاظ شده

ب
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲ ۷:۰۷ ب٫ظ
پاسخ به  یه کنکوری

na

امیر
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۲:۱۷ ب٫ظ

سلام
اگر بعد از انتخاب رشته به چند دانشگاه دعوت به مصاحبه شویم، باید همه مصاحبه ها را شرکت کنیم‌؟

مهدی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۳:۲۴ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

بله

مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۴:۴۶ ق٫ظ
پاسخ به  امیر

سلام
هر دانشگاهی که حدنصاب ترازشو بیارید و انتخابش کرده باشید دعوت به مصاحبه میشید.
خیر اجباری برای شرکت کردن در همه مصاحبه ها نیست.

نورافکن
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۸:۱۱ ب٫ظ
پاسخ به  امیر

خیر
هر دانشگاه کارتابل دارد که تا اطلاعات و مدارک و مستندات خود را در آنها بارگذاری و هزینه مصاحبه را واری نکنید جزوء افراد نهایی برای مصاحبه نخواهید بود

F
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۸ ق٫ظ

سلام
وقتی که انتخاب رشته کردیم و گرایش مون را ثبت کردیم بعدش امکان ویراش وجود داره یعنی کم یا زیادش کنیم؟

دانشجوی دکتری حقوق عمومی شهیدبهشتی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۱:۵۲ ق٫ظ
پاسخ به  F

بله

مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۴:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  F

سلام
امکان ویرایش وجود داره.
در لینک زیر توضیحات کامل داده شده:
https://phdtest.ir/1401/12/%D9%88%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C/

رضا
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۰:۴۵ ق٫ظ

سلام من رتبه با سهمیه آزاد شدم ۷۴ و با سهمیه ۵ درصد ۱۰ شدم
احتمال قبولیم هست ؟

سهیل
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۳ ق٫ظ
پاسخ به  رضا

سلام
چه رشته ای؟

رضا
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۲:۴۵ ق٫ظ
پاسخ به  سهیل

مدیریت مالی

سهیل
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲ ۷:۳۸ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

مبارکه!
روی مصاحبه تمرکز کنید
شانس قبولی دارید

نورافکن
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۸:۱۳ ب٫ظ
پاسخ به  رضا

در صورت داشتن رزومه خوب میشود به شبانه و پردیس امیدوار بود

سهراب
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۰:۴۰ ق٫ظ

دانشگاه آزاد هنوز لینک انتخاب رشته نذاشته‌؟ یا من نمیتونم وارد بشم. لطفا اگر کسی میدونه اعلام کنه. ممنون

مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۴:۴۷ ق٫ظ
پاسخ به  سهراب

سلام
دیشب لینک انتخاب رشته فعال شد و دفترچه هم منتشر شد. تا ششم اردیبهشت مهلت دارید برای انتخاب رشته

Srr
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۰:۱۶ ق٫ظ

دوستان دفترچه دکتری ۱۴۰۲دانشگاه آزاد کی منتشر میشه
لطفا راهنمایی کنید

سهراب
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۰:۴۱ ق٫ظ
پاسخ به  Srr

متوجه شدی به منم خبر بده سوال منم بود

مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۴:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  سهراب

سلام
دفترچه دیشب منتشر شد و در صفحه اول همین سایت هم خبرش درج شده.میتونید از اونجا دفترچه رو دانلود کنید. انتخاب رشته هم شروع شده و تا ششم اردیبهشت مهلت داره.

مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۴:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  Srr

سلام
دفترچه دیشب منتشر شد و در صفحه اول همین سایت هم خبرش درج شده.میتونید از اونجا دفترچه رو دانلود کنید.

یه کنکوری
فروردین ۲۹, ۱۴۰۲ ۶:۰۰ ب٫ظ

سلام رتبه ۲۲۲ با تراز ۴۳۲۸ ممکنه روزانه را قبول بشه ؟

دانشجوی دکتری حقوق عمومی شهیدبهشتی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۱:۵۳ ق٫ظ
پاسخ به  یه کنکوری

بستگی به ظرفیت پذیرش داره ولی بنظرسخته

یه کنکوری
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۴ ب٫ظ

سلام و ممنون از راهنمایی تان . یعنی حتی روزانه شهرستانها یعنی بغیر از کلان شهر ها را هم شانسم کم هست؟

مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۴:۴۸ ق٫ظ
پاسخ به  یه کنکوری

سلام
رشته تون رو نگفتید. بستگی به ظرفیت رشته تون داره و البته حد نصاب تراز مدنظر دانشگاه ها

یه کنکوری
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۴ ب٫ظ
پاسخ به  مهسا

مدیریت دولتی هستم

داوطلب
فروردین ۲۹, ۱۴۰۲ ۲:۳۹ ب٫ظ

سلام و با آرزوی سلامتی و موفقیت و خیر برای همه دوستان
لطفا اگر میدونید راهنمایی بفرمایید.
این طرح استاد محور به چه صورت هست،ظرفتش جداست ؟یا این ظرفیتهای اعلامی جدول انتخاب رشته کلا جدا از این موضوع هست؟

mina
فروردین ۲۹, ۱۴۰۲ ۳:۴۹ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

سلام .بله سوال منم هست
دوستان اگر کسی اطلاعی داره لطفا راهنمایی کنید.

بانو
فروردین ۲۹, ۱۴۰۲ ۵:۰۵ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

سلام، من یه جا خوندم که استاد محور اگر میخواستند بپذیرن، اساتید یه لیست میدادن از موضوعات پژوهشی مد نظرشون، دانشجو انتخاب میکرد مثل انتخاب رشته، بعد برای هر استاد دو سه برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه میشدن و الی آخر. حالا نمیدونم چقدر دقیق بود، ولی به نظرم این دفترچه‌ای که الآن دست ماست کلاً یه چیز دیگه‌ست

s
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۰:۳۶ ق٫ظ
پاسخ به  بانو

پذیرش استادمحور جدای از آزمون دکتری هست.

اهرا هیچ دانشگاهی هم برای اجراش آماده نبوده.

سهیل
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۱:۱۶ ق٫ظ
پاسخ به  s

بله اولش اینطور بود که شما میگین. ولی تغییراتی داره اتفاق میفته که امکان پذیرش استاد محور از طریق کنکور دکتری هم فراهم بشه.

مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۴:۵۰ ق٫ظ
پاسخ به  بانو
مهسا
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۴:۴۹ ق٫ظ
پاسخ به  داوطلب

سلام
بله ظرفیتش که جداست.
قبلا ایین نامه ش توی سایت پی اچ دی تست درج شده. ظاهرا باید منتظر فراخوان دانشگاه ها باشیم:
https://phdtest.ir/1402/01/%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1/

حکی
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۱۰:۱۶ ب٫ظ
پاسخ به  داوطلب

قاسم عمو عابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این شیوه پذیرش یادآور شده بود: براساس مصوبه شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی ۲۰ درصد از پذیرش دانشجویان دکتری از سال ۱۴۰۲ به صورت استاد محور خواهد بود. وی اضافه کرده بود: با اصلاح آئین نامه‌های دکتری و با رعایت اصول استاد محوری، اولین مصوبه در خصوص موضوع مذکور برای سال ۱۴۰۲ و مبنی بر این است که ۲۰ درصد از پذیرش دانشجویان دکتری از سال ۱۴۰۲ به صورت استاد محوری صورت گیرد. یعنی اساتید طرح‌های تحقیقاتی خود را اعلام می‌کنند، سپس شورای دانشگاه این طرح‌ها را تصویب کرده و به وزارت علوم اعلام می‌کند. معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرده بود: در زمان انتخاب رشته داوطلبان مجاز، ۴ الی ۵ برابر ظرفیت پذیرش به اساتید معرفی می‌شوند، اساتید نیز از بین داوطلبان یک نفر را انتخاب می‌کنند. این برنامه در حال حاضر مصوبه شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی را دارد و برای سال آینده عملیاتی خواهد شد. در همین زمینه دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییر مهم در سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: یکی از مهمترین تغییرات عمده سال ۱۴۰۲ پذیرش دانشجو در دوره دکتری بر اساس «استاد پروژه محور» است به این معنی که استادی که پروژه دارد بیشتر دانشجو می‌گیرد. تغییر به این گونه خواهد بود که ممکن است به این شکل تصویب کنیم که به هر استادی یک حداقل تعداد دانشجویی داده شود و تعداد… ادامه نظر»

دکتری مهندسی صنایع
فروردین ۲۹, ۱۴۰۲ ۱:۰۱ ب٫ظ

سلام دوستان
مهندسی صنایع با رتبه ۱۱۱ و تراز ۲۲۳۰ و آخرین رتبه مجاز ۱۰۱۸ ممکنه برای روزانه دعوت به مصاحبه بشه؟

دانشجوی دکتری حقوق عمومی شهیدبهشتی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۱۱:۵۳ ق٫ظ

احتمالش هست

دکتری مهندسی صنایع
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ ۴:۲۶ ب٫ظ

از پاسخ شما متشکرم