موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

نحوه پذیرش دکتری | شرایط پذیرش نهایی در مقطع دکترا

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

در این مطلب به جزییات نحوه پذیرش در مقطع دکتری از طریق کنکور دکتری و بدون شرکت در آزمون دکتری پرداخته شده است.

راه های پذیرش در مقطع دکتری

به گزارش پی اچ دی تست، برای پذیرش در مقطع دکتری راه‌های مختلفی وجود دارد که به طور کلی شامل دو دسته پذیرش از طریق کنکور دکتری و پذیرش بدون شرکت در کنکور دکتری است. در جدول زیر این روش ها آمده است.

ردیف

دانشگاه

نحوه پذیرش

شهریه

۱

دانشگاه‌های سراسری (دوره روزانه)

– از طریق کنکور

– بدون کنکور از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان وزارت علوم

– بدون کنکور از طریق آیین نامه دکتری استاد محور

ندارد

۲

دانشگاه‌های سراسری (دوره شبانه و پردیس)

– از طریق کنکور

– طبق آیین‌نامه استعداد درخشان پذیرش این دانشگاه‌ها برای دوره روزانه است، اما در سال ۱۴۰۲ دانشگاه شهید بهشتی برای دوره پردیس از طریق استعداد درخشان پذیرش کرد.

دارد

۳

پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌های سراسری مانند پردیس کیش و قشم دانشگاه تهران

– از طریق کنکور

– از طریق آزمون اختصاصی بدون نیاز به شرکت در کنکور

دارد

۴

دانشگاه‌ آزاد

– از طریق کنکور

– بدون کنکور از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان دانشگاه آزاد

دارد

۵

واحدهای بین‌الملل دانشگاه‌ آزاد (کیش، ارس، امارات)

– از طریق کنکور

– از طریق آزمون اختصاصی بدون نیاز به شرکت در کنکور

دارد

۶

 دانشگاه پیام نور

– از طریق کنکور

– بدون کنکور از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان وزارت علوم (در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار این پذیرش صورت گرفت.)

– بدون کنکور از طریق آیین نامه دکتری استاد محور

دارد

۷

شعبه‌های امارات، قشم و کیش دانشگاه پیام نور

– از طریق آزمون اختصاصی بدون نیاز به شرکت در کنکور

دارد

۸

دانشگاه‌های غیرانتفاعی

– از طریق کنکور

– بدون کنکور از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان وزارت علوم

– بدون کنکور از طریق آیین نامه دکتری استاد محور

دارد

۹

دانشگاه علمی کاربردی

مقطع دکتری ندارد.

پذیرش در مقطع دکتری از طریق کنکور

آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۳ به منظور پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، مشترک و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در روز جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می شود.

مراحل پذیرش از طریق آزمون دکتری در تصویر زیر آمده است:

نحوه پذیرش دکتری 1402

نحوه ثبت نام آزمون دکتری

هر داوطلب بر اساس ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون می‌تواند در یک کدرشته‌ امتحانی ثبت‌نام‌ و در آزمون مربوط شرکت‌ کند.

متقاضیان لازم است در مهلت ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۳ که توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود، پس از مطالعه دفترچه ثبت نام دکتری و در صورت واجد شرایط بودن، کارت اعتباری ثبت‌نام را خریداری کرده و اقدام به ثبت نام کنند.

فرایند ثبت نام در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ به گونه ای است که داوطلبان پس از تکمیل فرم تقاضانامه ثبت نام، شماره پرونده ۶ رقمی و کد پیگیری ۱۶ رقمی دریافت می‌کنند که باید در حفظ و نگهداری این اطلاعات محرمانه دقت کنند و حتماً یک نسخه پرینت از تقاضانامه ثبت نام تهیه و نزد خود نگهداری کنند.

داوطلبان باید در انتخاب کدرشته‌ امتحانی و همچنین شهرستان محل حوزه امتحانی خود دقت کنند چرا که پس از دریافت کد پیگیری ۱۶ رقمی به درخواست‌های داوطلبان مبنی بر اصلاح و یا جابجایی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

شرایط شرکت در آزمون دکتری

سازمان سنجش برای شرکت کنکور دکتری شرایط عمومی و اختصاصی اعلام کرده است. همه کسانی که قصد ثبت نام در این آزمون را دارند باید اول از داشتن شرایط اطمینان حاصل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص شرایط شرکت در آزمون دکتری کلیک کنید.

سرفصل‌های آزمون دکتری، رشته های مجاز دکتری و سایر اطلاعات لازم نیز از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

برگزاری آزمون کتبی دکتری توسط سازمان سنجش

براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور» پذیرش دانشجو در مقطع دکتری (Ph.D) و دستیاری رشته های گروه دامپزشکی، شامل دو مرحله است. مرحله اول برگزاری آزمون کتبی متمرکز است که توسط سازمان سنجش انجام می شود.

آزمون دکتری همه رشته‌ها برای دانشگاه‌های سراسری و آزاد همزمان با هم برگزار می‌شود. کارت کنکور دکتری چند روز قبل از زمان برگزاری ازمون بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.

تاثیر آزمون کتبی و مصاحبه در پذیرش دکتری

براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی» سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته، بر حسب هر یک از شیوه های «آموزشی – پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می شود:

شیوه پذیرشسهم آزمون متمرکزسهم سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوریسهم مصاحبه علمی و سنجش عملیسهم تهیه طرح واره
آموزشی – پژوهشی۵۰ درصد۲۰ درصد۳۰ درصد
پژوهش محور۳۰ درصد۲۰ درصد۳۰ درصد۲۰ درصد

اعلام نتایج اولیه و انتخاب رشته دکتری

پس از برگزاری آزمون، کارنامه ای شامل نمره تراز، درصد کسب‌شده در دروس عمومی و تخصصی و رتبه در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. کارنامه نتایج اولیه شامل مجاز شدن داوطلبان برای انتخاب رشته در دانشگاه سراسری و نیز دانشگاه آزاد است.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته بر اساس آن کارنامه اقدام به انتخاب رشته می‌کنند.

قابل توجه است که انتخاب رشته سراسری شامل دوره های دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، مشترک و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است و از طریق سایت سازمان سنجش صورت می‌گیرد.

انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نیز به صورت مجزا و از طریق این دانشگاه انجام می‌شود.

دعوت به مصاحبه دکتری

داوطلبان براساس کدرشته محل های انتخابی در فرم انتخاب رشته‌شان و حدنصاب نمره سنجش عمومی (آزمون متمرکز) که با هماهنگی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پذیرنده تعیین می شود (با توجه به سهمیه‌شان) به کدرشته محل های حائز حدنصاب جهت شرکت در مصاحبه معرفی خواهند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص تراز دعوت به مصاحبه دکتری کلیک کنید.

گقتنی است نتایج دعوت به مصاحبه دکتری سراسری و آزاد به صورت مستقل و جدا از هم اعلام می‌شود.

برگزاری مصاحبه دکتری

مرحله دوم آزمون دکتری شامل بررسی سوابق داوطلبان و شرکت در مصاحبه دکتری است.

تخصیص امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و …. توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

جهت شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه‌های سراسری لازم است به صورت مجزا به هر دانشگاه مراجعه کنید و برای اطلاع از جزییات آن نیز اطلاعیه مصاحبه هر دانشگاه را بررسی کنید.

اما مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد به صورت متمرکز در شهر تهران برگزار می‌شود و جزییات آن را مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام می‌کند.

نحوه پذیرش نهایی دکتری

پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، بر اساس نتیجه سنجش عمومی (آزمون متمرکز) و نتیجه مصاحبه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی صورت خواهد گرفت.

سهم آزمون کتبی و مصاحبه در پذیرش داوطلبان دوره آموزشی پژوهشی مقطع دکتری ۵۰ درصد است. البته در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها نسبت به تعیین حد نصاب مصاحبه دکتری هم اقدام می‌کنند.

نتایج نهایی دکتری سراسری و دانشگاه آزاد از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

نحوه پذیرش دکتری بدون آزمون

جهت پذیرش بدون آزمون در مقطع دکتری روش‌های مختلفی وجود دارد:

۱-دکتری بدون آزمون استعداد درخشان در دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد

۲- پذیرش دکتری بدون آزمون پردیس دانشگاه‌ها که از طریق برگزاری آزمون اختصاصی توسط دانشگاه صورت می‌گیرد. این شیوه پذیرش مختص پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌هاست. (دکتری بدون آزمون پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف و دکتری بدون آزمون پردیس ارس دانشگاه تهران از آن جمله است.)

۳- پذیرش دکتری بدون کنکور بنیاد ملی نخبگان از طریق اعطای جایزه شهید احدی (جزئیات جایزه شهید احدی را این جا بخوانید.) (این پذیرش در سال‌های اخیر صورت نگرفته است.)

۴- دکتری پردیس بین الملل دانشگاه آزاد که از طریق آزمون اختصاصی (مصاحبه) بدون شرکت در کنکور سراسری صورت می‌گیرد.

۵- دکتری بدون آزمون پیام نور برای شعبه‌های امارات، قشم و کیش دانشگاه پیام نور

۶- دکتری استاد محور

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها