پذیرش در مقطع دکتری رشته آموزش زبان انگلیسی به سه شکل صورت می‌گیرد:

کانال تلگرام دکتری

برای دریافت اخبار لحظه‌ای از زمان دقیق اعلام نتایج نهایی دکتری 98 سراسری و آزاد عضو کانال تلگرام دکتری پی اچ دی تست شوید ... برای عضویت کلیک کنید ...

1- پذیرش از طریق آزمون دکتری (سراسری و آزاد)

2- پذیرش دکتری بدون آزمون (سراسری و آزاد)

3- پذیرش دکتری پردیس از طریق آزمون اختصاصی

در هر سه حالت فوق برگزاری مصاحبه دکتری جزء جدایی‌ناپذیر پذیرش در مقطع دکتری آموزش زبان انگلیسی است. در ادامه درباره این سه شیوه توضیحاتی ارائه خواهیم کرد:

پذیرش از طریق آزمون دکتری آموزش زبان انگلیسی

در پذیرش از طریق آزمون دکتری، معمولاً زمان برگزاری کنکور دکتری اوایل اسفند ماه هر سال است. پس از برگزاری آزمون دکتری، نتایج اولیه در فروردین ماه اعلام می‌شود. نتایج اولیه شامل رتبه، نمره‌تراز و نیز اعلام مجاز بودن داوطلبان به انتخاب رشته دکتری آموزش زبان انگلیسی در دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس، پیام نور، غیرانتفاعی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی است.

با انتشار دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری داوطلبان نسبت به انتخاب رشته دکتری آموزش زبان انگلیسی در سایت سازمان سنجش اقدام می‌کنند. نتایج انتخاب رشته دکتری عموماً اواخر اردیبهشت‌ماه اطلاع‌رسانی می‌شود.

زمان مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه‌های سراسری

پس از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری، زمان مصاحبه دکتری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و نیز سایت دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین لازم است داوطلبان در موعد مقرر نسبت به تکمیل فرم صلاحیت عمومی دکتری در سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

محدودیتی در تعداد دانشگاه‌هایی که داوطلبان به مصاحبه آزمون دکتری آموزش زبان انگلیسی دعوت می‌شوند وجود ندارد، چرا که دعوت به مصاحبه بر اساس حدنصاب نمره تراز است و داوطلبان در هر تعداد دانشگاهی که حدنصاب را کسب کنند، مجاز به حضور در مصاحبه خواهند بود.

زمان برگزاری مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد

داوطلبان آزمون دکتری آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز با انتشار دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد، نسبت به انتخاب رشته دکتری آموزش زبان انگلیسی در سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اقدام می‌کنند.

زمان برگزاری مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد نیز پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری آزاد، از سوی مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گفتنی است از سال 97 برگزاری مصاحبه‌های دکتری دانشگاه آزاد در 10 منطقه آمایشی صورت می‌گیرد. بدین معنا که مصاحبه‌ دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد در 10 استان برگزار می‌شود که هر یک از این استان‌ها به عنوان مرکز یکی از 10 منطقه هستند. مثلاً در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی در تبریز به عنوان مرکز منطقه آمایشی انجام می‌شود.

تأثیر مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی در پذیرش نهایی 50 درصد (30 درصد مصاحبه شفاهی و 20 درصد رزومه آموزشی و پژوهشی) و تأثیر آزمون کتبی نیز 50 درصد است. اما بسیار دیده شده که دانشگاه‌ها با دادن نمره بسیار بالا و یا بسیار پایین تأثیر مصاحبه را در پذیرش نهایی پررنگ کنند. بنابراین مصاحبه دکتری در پذیرش نهایی سهم بسزایی خواهد داشت.

پذیرش دکتری بدون آزمون آموزش زبان انگلیسی

پذیرش دکتری بدون آزمون رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه‌های سراسری و نیز دانشگاه آزاد اسلامی بدین صورت است که داوطلبان واجد شرایط، در موعد مقرر نسبت به ثبت‌نام و ارسال مدارک اقدام می‌کنند.

پس از بررسی مدارک اولیه، نتایج دعوت به مصاحبه دکتری بدون آزمون آموزش زبان انگلیسی اعلام می‌شود و داوطلبان لازم است مطابق زمان‌بندی اعلام‌شده در مصاحبه حضور پیدا کنند.

تأثیر مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی در پذیرش نهایی داوطلبان دکتری بدون آزمون 100 درصد است و تنها عامل تعیین‌کنند پذیرش، کسب امتیاز در مصاحبه دکتری است.

پذیرش دکتری پردیس آموزش زبان انگلیسی

در پذیرش دکتری پردیس رشته آموزش زبان انگلیسی نیز پس از برگزاری آزمون اختصاصی توسط دانشگاه‌ها، نتایج دعوت به مصاحبه اعلام خواهد شد و داوطلبان در زمانی که از سوی دانشگاه اعلام می‌شود در جلسه مصاحبه حضور خواهند یافت.

تأثیر مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی در پذیرش نهایی داوطلبان دکتری پردیس کاملاً وابسته به نظر پردیس دانشگاهی مربوطه است.

نکته مهم این که در حال حاضر پذیرش مستقل دکتری پردیس بدون شرکت در کنکور سراسری تنها در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی

عوامل امتیازآور در مصاحبه دکتری رشته آموزش زبان انگلیسی

در مجموع موارد زیر مهم‌ترین و مؤثرترین نکات برای قبولی در مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی هستند:

  • معدل هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نمره پایان‌نامه
  • دانشگاه‌های مقاطع قبلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • کارهای تحقیقاتی و پژوهشی (شامل کتاب‌های ترجمه­‌شده و یا تألیفی، همکاری در طرح‌های پژوهشی، اختراعات ثبت‌­شده و سابقه همکاری با مراکز پژوهشی و انجمن‌های علمی و نیز مقالات)
  • سوابق تدریس دانشگاهی
  • مدرک زبان (مدرک زبان آزمون‌های زبان داخلی و خارجی)

مدارک مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی

برای حضور در مصاحبه دکتری رشته آموزش زبان انگلیسی لازم است از همه کارها و فعالیت‌هایی که داشته‌اید (تدریس، مقاله، ترجمه، …) فهرستی تهیه و برای آن‌ها تأییدیه‌ها و گواهی‌های لازم را فراهم کنید تا برای مصاحبه ارائه نمایید؛ زیرا در غیر این صورت احتمالاً امتیازی به شما تعلق نخواهد گرفت.

بنابراین علاوه بر مدارک شناسایی (شامل شناسنامه و کارت ملی)، مدارک تحصیلی (شامل مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و ریزنمرات)، لازم است نسبت به تهیه گواهی پذیرش و چاپ مقالات، گواهی تدریس، تهیه کپی از مقالات، تهیه یک نسخه از کتاب تألیف یا ترجمه، تهیه گواهی همکاری در طرح پژوهشی و یا ثبت اختراع و نیز مدرک زبان اقدام نمایید. 

علاوه بر این، معمولاً داشتن توصیه‌نامه مصاحبه دکتری نیز ضروری است. بنابراین به داوطلبان دکتری آموزش زبان انگلیسی توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان از استاد مشاور و استاد راهنمای خود در مقطع کارشناسی ارشد توصیه‌نامه بگیرند.

برای این که در صورت دعوت به مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی دچار نگرانی برای آماده کردن مدارک مصاحبه دکتری نشوید، توصیه ما این است که تا قبل از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه نسبت به تهیه مدارک خود اقدام کنید.

سؤالات مصاحبه آزمون دکتری آموزش زبان انگلیسی

طیف سؤالاتی که در مصاحبه آزمون دکتری رشته آموزش زبان انگلیسی پرسیده می‌شود بسیار متنوع است. ممکن است در مصاحبه‌های مختلف همه یا تعدادی از سؤالات زیر پرسیده شود:

– سؤالات تخصصی رشته: اساتید با طرح این سؤالات سعی بر سنجش میزان توانمندی داوطلبان دارند. توصیه ما این است که داوطلبان علاوه بر خواندن منابع اصلی و پایه رشته، منابع روز و آخرین مقالات را نیز مرور کرده و تا جایی که ممکن است مقالات و کتاب‌های اساتید مصاحبه‌کننده هر دانشگاه را نیز مدنظر داشته باشند.

– تسلط بر موضوع پیشنهادی برای رساله دکتری

تسلط بر کارهای پژوهشی داوطلب: اساتید با طرح این سؤالات معمولاً به دنبال این هستند که از سطح علمی دانشجو و نیز مشارکت واقعی وی در کار پژوهشی اطمینان پیدا کنند.

سؤالات زبان انگلیسی به شیوه‌های مختلف: یکی از مباحثی که در بسیاری از مصاحبه‌های دکتری مورد سؤال است، سؤالات زبان انگلیسی است که ممکن است شامل ترجمه متون تخصصی، دیالوگ‌های عمومی، معرفی خود، موضوع پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری و … باشد.

سؤالات عمومی: این قبیل سؤالات ممکن است شامل شغل، وضعیت تأهل یا تجرد، محل زندگی، فعالیت‌های روزمره و … باشد که با انگیزه‌های مختلفی ازجمله سنجش اعتمادبه‌نفس داوطلب، سنجش امکان وقت گذاشتن برای تحصیل در مقطع دکتری، سنجش شرایط زندگی یک پژوهشگر آینده دکتری و … مورد سؤال قرار می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص سوالات مصاحبه آزمون دکتری می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

 

تجربیات مصاحبه دکتری آموزش زبان انگلیسی

تجربه داوطلبان آزمون دکتری آموزش زبان انگلیسی در سال‌های گذشته حاکی از آن است که علاوه بر رزومه آموزشی، پژوهشی و آمادگی علمی برای حضور در مصاحبه، یک عامل بسیار مهم اعتمادبه‌نفس است.

لازم است داوطلبان این مورد مهم را مدنظر داشته باشند و پیش از حضور در مصاحبه آن را تقویت کنند. چرا که در شرایط عادی داشتن اعتمادبه‌نفس در دیدگاه اساتید اثر مثبتی خواهد گذاشت و البته دیده شده که در برخی مصاحبه‌ها نیز اساتید با به چالش کشیدن دانشجو سعی بر سنجش این موضوع دارند. 

در ادامه تجربیات مصاحبه داوطلبان آزمون دکتری آموزش زبان انگلیسی در سالیان گذشته، برای آشنایی داوطلبان گرامی این رشته با فضای مصاحبه دانشگاه‌های مختلف آورده شده است:

– تقریباً مصاحبه همه دانشگاه‌ها با این سؤال شروع می‌شد که به کدام شاخه بیشتر علاقه دارید و اگر دکتری قبول بشوید می‌خواهید در چه زمینه‌ای کار کنید. بعد استاد مرتبط با زمینه‌ای که گفتید، از شما سؤال می‌کند، چون همان استاد در آینده، در صورت قبولی، استاد راهنمای شما خواهد بود. بنابراین اگر در زمینه کاری شما داوطلبان کمتری باشند، قاعدتاً شانس بالاتری برای پذیرش دارید. اکثر داوطلبان در زمینه مهارت‌ها و روانشناسی کار کرده بودند. به نظرم در زمینه آزمون‌سازی و دیسکورس کم کار شده و کسانی که در این زمینه کار کرده‌اند، مسیر ساده‌تری پیش‌رو دارند. از پایان‌نامه هم سؤال می‌شود.

در روز مصاحبه هر چه توانایی دارید و هر چه مدرک دارید ارائه دهید، حتی اگر جزو مدارک درخواستی دانشگاه نباشد. چون در تصمیم‌گیری اساتید مؤثر است.

ضمن این‌که سعی کنید در دانشگاه یا مراکز آموزش عالی تدریس کنید. بعضی دانشگاه‌ها مثل تربیت مدرس به سابقه تدریس اهمیت زیادی می‌دادند و از همه درمورد سابقه تدریس سؤال می‌کردند، حتی گفتند اگر مدرک تدریس در زبانکده‌ها هم دارید ارائه دهید.

به نظر من نحوه پاسخگویی خیلی مهم‌تر از جواب است. اگه خود را مضطرب نشان بدهید و دست و پای خود را گم کنید، هرقدر هم جواب صحیح باشد، شانس کمی برای پذیرش دارید. اعتمادبه‌نفس برگ برنده مصاحبه است. این موضوع را خیلی از اساتیدم به من گوشزد کرده‌اند.

در دانشگاه تربیت مدرس، حتی مقالات را از نظر سرقت ادبی چک کردند. دکتر مؤمنیان تک‌تک مقالات من را چک کرده بود و از من خواست سافت مقالاتم را بفرستم تا چک کنند.

– دانشگاه تهران هم آزمون کتبی و هم مصاحبه داشت. روز مصاحبه از کارهای پژوهشی‌ام خیلی تعریف کردند، ولی نمی‌دانم چه‌طور نمره دادند. به نظرم کیفیت مقاله و ژورنالی که مقاله چاپ می‌کنی بسیار مهم است.

– در مصاحبه دانشگاه شهید بهشتی فقط از Research, Discourse, Syllabus سؤال کردند.

– دانشگاه علامه ملاک‌های خاص خودش را داشت که مهم‌ترینش داشتن مقاله معتبر بود که صادقانه خیلی‌ها از جمله خودم نداشتیم.

– من در مصاحبه دانشگاه خوارزمی اولین نفر بودم. در مصاحبه تنها 2 سؤال از من پرسیده شد و کلاً مصاحبه 3 دقیقه بیشتر طول نکشید.

– در مصاحبه دانشگاه الزهرا برای مصاحبه وقت زیادی برای همه گذاشتند، مصاحبه خود من 25 دقیقه طول کشید.

– در دانشگاه اراک به نظر می‌رسید که آزمون کتبی مهم‌تر از مصاحبه است. در مصاحبه اصلاً از مقالات سؤالی مطرح نشد. منبع بعضی از سؤالات آزمون کتبی مشخص نبود و برخی سؤالات دو جواب داشتند. جالب‌تر از این، سؤالات ادبیات فارسی بود که به زبان انگلیسی داده بودند. در بخش Skill تمرکزشان روی Listening بود.

– در مصاحبه دانشگاه تبریز، سؤالاتی در رابطه با زمینه کاری در آینده پرسیده شد. برخورد اساتید بسیار خوب بود.

– امتحان کتبی دانشگاه شیراز خیلی سخت‌تر از آزمون سازمان سنجش بود. ولی جدا از نتیجه، رفتار و منش اساتید در مصاحبه عالی بود و همیشه این دانشگاه در ذهنم می‌ماند.

– مصاحبه دانشگاه قزوین خیلی تخصصی بود، با سؤالات بسیار جزئی و پیچیده.

– در مصاحبه دانشگاه ارومیه، سه نفر از اساتید حضور داشتند. سؤالات خوب و منطقی و مهمی پرسیده شد و اساتید بسیار خوش‌برخورد بودند. اساتید به مقالات اهمیت زیادی می‌دادند.

– دانشگاه سبزوار خیلی اساتید خوبی داشت. فضای دانشگاه عالی بود. سؤالات در مورد تز و مقالات بودند و سؤالات تخصصی درسی هم پرسیده شد. سؤالات زیاد سخت نبودند، البته ساده هم نبودند.

 

بد نیستمیتونست بهتر باشهقابل قبولهخوبعالی (1 امتیاز , میانگین: 4٫00 از 5)
Loading...