موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

یکصد و سی روز برای موفقیت در آزمون دکتری 99

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

۱۳۰ روز تا کنکور دکتری ۹۹ باقی مانده و به نظر می‌رسد وقت یک برنامه‌ریزی تر و تمیز است.

به گزارش پی اچ دی تست، زمان کنکور دکتری 99، نهم اسفند ماه سال جاری اعلام شده است و این یعنی 130 روز تا زمان برگزاری آزمون مهلت هست؛ این زمان در یک چشم بر هم زدن می‌گذرد و اسفند ماه از راه خواهد رسید.

زمان ثبت نام دکتری 99 هم از ششم آذر ماه آغاز خواهد شد.

مهلت باقی‌مانده تا کنکور فرصتی مناسب برای یک شروع قدرتمند است؛ پس بیایید با هم گام‌های برنامه‌ریزی برای آزمون دکتری را مرور کنیم.

 پیش از آن که به سراغ اصول برنامه‌ریزی آزمون دکتری برویم، بهتر است سه سؤال مهم را از خودتان بپرسید:

1. هدف شما از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟

بهتر است این سوال را قبل از آن که مجبور شوید به اساتید مصاحبه‌کننده پاسخ دهید، یک بار از خودتان بپرسید.

یادتان باشد تحصیل در مقطع دکتری مستلزم صرف حداقل 3-4 سال از زندگی شماست؛ بنابراین لازم است پیش از قبولی، از این که می‌خواهید در مقطع دکتری مشغول به تحصیل شوید اطمینان حاصل کنید.

مهم نیست این اهداف چه باشد، مهم این است که برای شما و آنها که نظرشان برای شما مهم است خوب و قانع کننده باشند.

2. آیا شرایط شما برای تحصیل در مقطع دکتری فراهم است؟

درس خواندن در دوره دکتری مستلزم داشتن شرایطی ازجمله زمان کافی است. حضور در کلاس‌های درس و زمانی که لازم است صرف پژوهش شود، ازجمله مواردی است که لازم است همین الان فکرش را بکنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

همچنین لازم است یادآوری کنیم که برای پذیرش در مقطع دکتری در سال 99 لازم است تا پایان شهریور ماه سال آینده از مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده باشید.

3. آیا می‌خواهید در همان رشته قبلی تحصیل کنید و یا می‌خواهید تغییر رشته دهید؟

تغییر رشته در مقطع دکتری چالش‌هایی به همراه دارد. اما اگر دلایل کافی برای تغییر رشته دارید، لازم است برنامه‌ریزی لازم را برای موفقیت داشته باشید. پیش از این درباره این که آیا امکان تغییر رشته در مقطع دکتری وجود دارد با شما صحبت کرده‌ایم.

برنامه ریزی آزمون دکتری

بعد از این که پاسخ سؤالات فوق را محکم و مستدل دادید، می‌توانید با خیال آسوده و بر اساس آن‌چه که در ادامه گفته می‌شود، برای مطالعه خود جهت آزمون دکتری برنامه‌ریزی کنید.

اصول برنامه‌ریزی آزمون دکتری

گام اول: شناسایی منابع کنکور دکتری

برای شناسایی منابع آزمون دکتری می‌توانید تست‌های کنکور سال‌های گذشته را مرور کنید. احتمالا با این روش می‌توانید برخی منابع مهم را شناسایی کنید. علاوه بر این متوجه خواهید شد که تمرکز اغلب سوالات بر روی کدام‌یک از سرفصل‌های امتحانی است.  

در وهله دوم می‌توانید به رتبه‌های برتر آزمون دکتری رشته خودتان مراجعه کنید. مراجعه حضوری و یا مراجعه به مصاحبه‌های رتبه‌های برتر می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

ما نیز فهرستی پیشنهادی از منابع آزمون دکتری برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم.

نکته مهم: استعداد تحصیلی و زبان عمومی آزمون دکتری را از قلم نیندازید. برخلاف باور داوطلبان، این دو درس می‌توانند نقش مهمی در موفقیت شما در آزمون دکتری داشته باشند. در مطلب استعداد تحصیلی چیست؟ در خصوص ضرورت مطالعه این درس با شما صحبت کرده‌ایم.

برای اطلاع از منابع استعداد تحصیلی و نیز منابع زبان آزمون دکتری می‌توانید بر روی لینک‌ها کلیک کنید.

گام دوم: شناخت وضعیت خودتان

در این مرحله لازم است نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. با توجه به منابعی که در دست دارید، بررسی کنید که در کدام دروس شرایط بهتری دارید و در کدام‌یک بدتر. 

با این روش می‌توانید بررسی کنید که به طور متوسط برای مطالعه هر منبع چقدر زمان نیاز دارید.

علاوه بر این، لازم است زمانی که برای مطالعه در طول شبانه‌روز در اختیار دارید را نیز تخمین بزنید. معمولا زمان داوطلبان دکتری با توجه به شرایط مختلفی مانند اشتغال، تاهل و … به صورتی است که نمی‌تواند به صورت کامل در اختیار درس خواندن باشد.

بنابراین زمانی که برای مطالعه در هر روز در اختیار دارید را نیز برآورد کنید.

گام سوم: برنامه‌ریزی کنید!

حالا وقت آن است که کاغذ و قلم بیاورید و برای مطالعه خود برنامه‌ریزی کنید.

در هنگام برنامه‌ریزی بد نیست چند نکته را مدنظر داشته باشید:

منابع مهم که سوالات بیشتری از آن‌ها در کنکور طرح می‌شود را در اولویت بگذارید.

پیشنهاد می‌کنیم خواندن استعداد تحصیلی و زبان عمومی آزمون دکتری را به صورت مستمر در پیش بگیرید. یعنی هر روز یا یک روز در میان وقتی مشخصی را برای این دروس در نظر بگیرید. می‌توانید به این دروس به چشم زنگ تفریح مطالعه دروس تخصصی نگاه کنید.

به اندازه کافی زمان برای استراحت در نظر بگیرید. یادتان باشد نباید آن‌قدر فشرده برنامه‌ ریزی کنید که وسط راه خسته شوید.

حتما، حتما و حتما واقع‌بینانه و حتی دست بالا برنامه ریزی کنید. یعنی توجه کنید که در برنامه ریزی برای کنکور دکتری باید منصف باشید و برای هر کتاب بیشترین زمان محتمل را در نظر بگیرید.

برنامه شما باید منعطف باشد. ممکن است اتفاقات مختلفی در این دوران بیفتد و به هر دلیل نتوانید به برنامه خود پایبند باشید. باید طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید بعدا این عقب‌ماندن‌ها را جبران کنید.

در مطالب بعدی باز هم در مورد استفاده از زمان تا کنکور دکتری برایتان صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در بخش نظرات منتظر سوال های شما عزیزان هستم.

همچنین می‌توانید برای استفاده از خدمات رایگان مشاوره آزمون دکتری به صفحه مشاوره دکتری سر بزنید.

با آرزوی موفقیت روزافزون

ثبت‌نام
باخبرم کن!

14 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رستا
آذر ۱۴, ۱۳۹۹ ۷:۳۲ ب٫ظ

سلام

دکتر آینده
آبان ۳, ۱۳۹۸ ۵:۱۲ ب٫ظ

خواندن زبان به صورت مستمر جهت اراعه مدرک زبان قبل از مصاحبه خیلی ضروری هست. یعنی زبان صرفا برا کنکور خوانده نشود بلکه بصورت جدی برای گرفتن مدرک زبان باشد. داشتن مدرک زبان در کنار رتبه تک رقمی تا حد زیادی تضمین کننده قبولی در دوره روزانه دانشگاه های تراز اول هست. چیزی که تجربشو برا سال ۹۸ داشتم و به هدفم رسیدم.بعد ورود به دکتری هیچ زمان مناسبی برای تمرکز روی گرفتن مدرک زبان وجود نداره . بعد قبولی باید روی مکالمه و بهبود زبان تمرکز کرد نه گرفتن یه مدرک اجباری با کلی استرس

حقوق بین الملل
آبان ۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۴ ب٫ظ

من دو سال پیش رتبه ۱۹ رو اوردم( ظرفیت روزانه و شبانه و …چهل نفر)هیچ جا قبول نشدم در البته با رزومه و زبان ضعیف .تصمیم گرفتم دیگه قید دکترا رو برای همیشه بزنم با توجه به اداره و تاهل و دو تابچه شیطون وقسط و وام و…اما به اصرار خانمم یک ماهی میشه دوباره شروع کردم .الان که دارم مینویسم بچه هامو تو هر تعطیلات و مناسبتی آوراه خونه این اون میکنم تا بتونم با تمرکز درس بخونم .خسته شدم اما میخوام یه بار دیگه بجنگم .خدا کنه دوباره شرمنده اونها نشم .

فهیمه روشن
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۱:۵۰ ب٫ظ

برای مصاحبه واقعا باید چیکار کرد اونم رشته کشاورزی اگرو تکنولوژی لطفا راهنمایی کنید

مهسا
مهر ۳۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۳ ب٫ظ
پاسخ به  فهیمه روشن
رحیم .
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

با سلام. و آرزوی موفقیت برای تمامی عزیزان که در آزمون دکترا شرکت میکنم . . برای امثال من که از نظر زبان خیلی ضعیف هستم و هستیم. در این فرصت کوتاه چه توصیه ای دارید

مهسا
مهر ۳۰, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۸ ب٫ظ
پاسخ به  رحیم .

سلام
میتونید با خوندن لغات زبان و نیز شرکت در کارگاه های آموزشی فشرده بتونید به درصد اندکی رو کسب کنید.
یادتون باشه که زبان در مقطع دکتری در مصاحبه هم مهمه. بنابراین هر چه زودتر فراگیری اون رو شروع کنید که تا مصاحبه شرایط بهتری داشته باشید.
البته ناامید هم نباشید. شرایط خیلی از دوستان مانند شماست.

maral
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۲ ق٫ظ

با توکل برخدا منم از امروز شروع کردم.الهی به امید خودت. خودت کمکمون کن. مرسی پی اچ دی تست که تا کنکور همراهمون خواهی بود

پیام
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۵ ق٫ظ

نمره الکی مصاحبه چی؟ بهش میگن نمره سلیقه ای این رو باید چه کار کرد حتی با بالاترین رزومه اگر دلشون نخواد نمی گیرند. سازمان سنجش چه فکری برای این معضل مصاحبه دکتری کرده است؟

ع
مهر ۲۹, ۱۳۹۸ ۲:۰۴ ب٫ظ
پاسخ به  پیام

واقعا همینطوره باید همگی این مسئله رو با مدرک و سند هزاران بار به سازمان اعلام کنیم و سپس به مجلس چون اوضاع بسیار ناراحت کننده ای است مخصوصا صد هزارتومانهای الکی که میگیرند بسیار ناراحت کننده تره

دانیال
مهر ۲۹, ۱۳۹۸ ۳:۳۳ ب٫ظ
پاسخ به  پیام

شما دوست عزیز اگه از الان بخوای به این موضوع فکر کنی که دیگه هیچی …. شما فعلا همه تلاشت رو بکن تا یه رتبه‌ی خوب بیار (حتی اگه پارسال هم شرکت کردی و رتبه خوب آوردی، بهتر از پارسال باشه رتبه‌ی امسالت)، بعد به فکر مصاحبه باش … از الان بخوای روی مصاحبه فوکوس کنی، از کنککور غافل میشی …

مهسا
آبان ۱, ۱۳۹۸ ۰:۰۰ ق٫ظ
پاسخ به  پیام

سلام
درسته که حدنصاب نمره مصاحبه راه رو برای اعمال سلیقه باز گذاشته، اما یادتون باشه که هیچ تلاشی بی نتیجه نمیمونه.
مطمئن باشید که هیچ استادی از پذیرش یه دانشجوی خوب ناراحت نمیشه.
بنابراین اونقدر قوی باشید که اساتید شما رو بخوان.
الان تنها کاری که میتونید بکنید ۱٫ آمادگی هر چه بیشتر برای کسب بهترین رتبه در آزمون دکتری و ۲٫ تقویت رزومه هستش.

داوطلب مهندسی
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۸ ق٫ظ

سلام.
همه تفاسیر کنکوری یک طرف، مصاحبه و کوتاه بودن دست دانشجویان از حق ضایع شده‌شان طرف دیگر. متاسفانه معیاری برای موفقیت وجود نداره دیگه. چون نتیجه در بر نداره. باید آدم تو ذهن خودش به خودش تفهیم کنه که زحمت کشیدم. وگرنه به تناسب تلاش ، نباید انتظار عدالت از اساتید داشت. چون واقعا سقوط اخلاقی و بی عدالتی در بین اساتید و در جریان مصاحبه بیداد میکنه.
خیلی از رتبه برترها ضمن داشتن رزومه مناسب، امسال پذیرفته نشدند و حالا باید …..

پیام
مهر ۲۸, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۹ ق٫ظ

دقیقا همینه کو گوش شنوا امسال هم مثل پارسال هیچ تغییری در مصاحبه دکتری ایجاد نمیشه. ناعدالتی در مصاحبه دکتری که اعتراض میکنید جالب جوابش میگن طبق نمره اساتید تغییری در فرم ارزشیابی ایجاد نمی گردد!