موسسه آموزشی نگاره
دوره نگاره

عوامل موثر در مصاحبه دکتری چیست؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

اگر شما هم داوطلب آزمون دکتری هستید و یا برای پذیرش دکتری بدون آزمون دعوت به مصاحبه شده‌اید؛ در این مطلب عوامل موثر در مصاحبه دکتری را برای شما برشمرده‌ایم تا با اطلاع از آنها بتوانید در مصاحبه دکتری موفق شوید!

به گزارش پی اچ دی تست، پس از برگزاری آزمون دکتری، داوطلبان خود را حضور در مصاحبه دکتری آماده خواهند نمود. همچنین داوطلبان پذیرش دکتری بدون آزمون نیز لازم است برای قبولی در این مقطع در مصاحبه حضور پیدا کنند.

مصاحبه دکتری در پذیرش نهایی داوطلبان آزمون دکتری دست کم 50 درصد مؤثر است؛ در خصوص داوطلبان دکتری بدون کنکور، مصاحبه با تأثیر 100 درصدی همراه است.

اما برای موفقیت در مصاحبه دکتری لازم است نکات مهمی را بدانید. در این مطلب به مهم ترین عوامل موثر جهت موفقیت در مصاحبه دکتری اشاره خواهیم کرد.

چه عواملی در موفقیت در مصاحبه دکتری موثر است؟

برای موفقیت در مصاحبه دکتری، لازم است از قبل آمادگی لازم را کسب کنید. این آمادگی در ابعاد مختلفی ممکن است باشد.

1. رزومه آموزشی و پژوهشی تاثیر زیادی در موفقیت در مصاحبه دکتری دارد. دانشگاه های مقاطع قبلی، معدل کسب شده در این مقاطع و نیز پایان نامه کارشناسی ارشد در کنار موارد مانند داشتن مقالات علمی و تألیف و ترجمه کتاب می تواند در موفقیت شما در مصاحبه دکتری تاثیرگذار باشد.

در مصاحبه لازم است سعی کنید همه ظرفیت های علمی و پژوهشی خود را به بهترین شکل ارائه کنید. در مطلب مدارک مصاحبه دکتری، درخصوص نحوه آماده سازی مدارک آموزشی، علمی و پژوهشی با شما صحبت کرده ایم.

علاوه بر این، رزومه مصاحبه دکتری را در یک فرم خلاصه و منظم نوشته و در جلسات مصاحبه به همراه خود داشته باشید. البته بسیاری دانشگاه ها، فرم رزومه مشخصی برای مصاحبه از شما خواهند خواست.

2. عملکرد داوطلبان در مصاحبه می تواند تضمین کننده موفقیت شما باشد. اگر بتوانید در مصاحبه توانمندی خود را با پاسخ‌های مناسب علمی در کنار طرز برخورد مناسب و محترم با اساتید اثبات کنید، شانس خود را برای گرفتن نمره عالی در مصاحبه بالا برده‌اید.

3. داشتن اعتمادبنفس برگ برنده شماست. گاهی در مصاحبه دکتری، اساتید موقعیت هایی ایجاد می کنند که دست و پای خود را گم کنید. لازم است از قبل برای این موقعیت ها آماده باشید تا بتوانید بهترین عکس العمل را داشته باشید و روحیه خود را از دست ندهید.

اما یادتان باشد که داشتن اعتمادبنفس را با مغرور شدن اشتباه نگیرید. همان قدر که محکم و استوار بودن در مصاحبه دکتری مهم است، تواضع در مقابل اساتید نیز بسیار مهم است.

مصاحبه دکتری

حد نصاب نمره مصاحبه دکتری چیست؟

 جهت پذیرش در آزمون دکتری لازم است داوطلبان هم در آزمون کتبی سازمان سنجش شرکت کرده و هم در مصاحبه دکتری حضور یابند. در تصویر زیر فرایند پذیرش از طریق کنکور در مقطع دکتری را می‌توانید ببینید:

نحوه پذیرش دکتری 1402

پس از برگزاری آزمون کتبی، نتایج اولیه دکتری در قالب کارنامه‌ای از سوی سازمان سنجش منتشر می‌شود که نمره تراز و رتبه داوطلب در آن اعلام می‌شود. سپس داوطلبان مجاز به انتخاب رشته فرصت دارند تا در زمان انتخاب رشته دکتری نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.

در این مرحله دانشگاه‌ها می‌توانند حد نصاب تراز دعوت به مصاحبه را به سازمان سنجش اعلام کنند؛ بدین معنا که هر دانشگاه اعلام می‌کند که برای هر رشته، داوطلب باید حداقل چه نمره ترازی (نمره کل) در آزمون کتبی سازمان سنجش کسب کرده باشد تا بتواند در مصاحبه دکتری آن دانشگاه حضور پیدا کند. اگر چه گاهی ممکن است دانشگاه‌ها با اعلام ترازهای بالا به عنوان حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری و در نتیجه کاهش شانس حضور در مصاحبه آن دانشگاه برای بسیاری از داوطلبان موجب اعتراض آنها شوند، اما به صورت کلی اعلام حداقل تراز برای دعوت شدن به مصاحبه امری منطقی به نظر می‌رسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری کلیک کنید.

در ادامه، نتایج انتخاب رشته دکتری از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود. نتایج انتخاب رشته یا همان نتایج دعوت به مصاحبه دکتری بر اساس همان حدنصاب نمره ترازی است که دانشگاه‌ها و سازمان سنجش تعیین می‌کنند.

سپس داوطلبان در مصاحبه دکتری حضور پیدا می‌کنند و در نهایت، نتایج آزمون دکتری از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود. اما چند سالی است که درخصوص نحوه تعیین پذیرفته‌شدگان دکتری حرف و حدیث‌هایی به گوش می‌رسد؛ چرا که دانشگاه‌ها برای مرحله دوم نیز حد نصاب تعیین می‌کنند و این حد نصاب مربوط به نمره مصاحبه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص حد نصاب نمره مصاحبه دکتری کلیک کنید.

نحوه امتیازدهی در مصاحبه دکتری

نحوه امتیازدهی در مصاحبه دکتری در دانشگاه های مختلف لزوماً یکسان نیست. مولفه هایی که در مصاحبه های دانشگاه های مختلف و برای اساتید مختلف اولویت دارد، متفاوت است. البته کلیات نحوه امتیازدهی معمولاً مشابه است.

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری چقدر است؟

مقاله یکی از موارد مهمی است که در مصاحبه دکتری امتیاز دارد. اما علاوه بر تاثیر مستقیم و کسب امتیاز، داشتن مقاله در ذهن اساتید مصاحبه کننده اثر مثبتی می‌گذارد.

مقالات با توجه به کیفیت خود امتیازات مختلفی در مصاحبه برای شما به همراه خواهند داشت. در مطلب تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری اطلاعات بیشتری در این خصوص به شما خواهیم گفت.

آیا نداشتن مقاله در مصاحبه دکتری منجر به عدم قبولی می‌شود؟ برای مصاحبه دکتری چند مقاله لازم است؟

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که مقاله فقط یک مولفه در مصاحبه است و مولفه‌های بسیار مهم دیگری وجود دارد که می‌توان با تقویت آن‌ها بدون داشتن مقاله و یا داشتن تعداد پایین مقاله هم موفق بود. داشتن مقاله در مصاحبه امتیازآور است؛ اما بوده‌اند داوطلبانی که بدون مقاله پذیرش شده‌اند.

امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری چقدر است؟

درخصوص امتیاز تدریس در مصاحبه رویکرد ثابتی در مصاحبه های مختلف وجود ندارد. برخی دانشگاه‌ها امتیازی برای این موضوع در نظر نمی‌گیرند، اما برخی دیگر به سابقه تدریس در سطوح مختلف علمی و آموزشی امتیاز می‌دهند.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درخصوص امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری هستید، کلیک کنید.

تاثیر توصیه نامه در مصاحبه دکتری

درخصوص توصیه نامه نیز در مصاحبه‌های دانشگاه‌های مختلف رویکرد یکسانی وجود ندارد. در برخی مصاحبه‌ها ممکن است اصلاً از شما توصیه نامه را نخواهند. اما تجربیات مصاحبه دکتری داوطلبان سال های گذشته حاکی از آن است که در برخی مصاحبه ها، داشتن توصیه نامه دکتری بخصوص از اساتید بنام رشته اهمیت زیادی دارد.

بنابراین، توصیه ما این است که حتی المقدور از اساتید مطرحی که با آنها همکاری داشته اید، توصیه نامه بگیرید. گرفتن توصیه نامه از استاد راهنمای پایان نامه کارشناسی ارشد نیز معمولا اهمیت زیادی دارد.

امتیاز کتاب در مصاحبه دکتری

تالیف و ترجمه کتاب هم می تواند در امتیاز شما در مصاحبه دکتری موثر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص امتیاز کتاب در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

امتیاز مدرک زبان در مصاحبه دکتری

علاوه بر سنجش زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری، در صورت ارائه مدرک زبان معتبر هم به شما امتیاز تعلق می‌گیرد. تفاوتی ندارد که مدرک زبان شما مربوط به آزمون‌های داخل کشور است یا آزمون‌های بین‌المللی. هر چه نمره بالاتری داشته باشید، نمره بیشتری خواهید گرفت. برای اطلاعات بیشتر درخصوص امتیاز مدرک زبان در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

تاثیر معدل و دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری

بر اساس جدول امتیازات مصاحبه دکتری، معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل مقاطع کارشناسی و ارشد و کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد مولفه‌هایی هستند که در مصاحبه دکتری امتیاز خواهند داشت.

معمولا اساتید به دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی ارشد و معدل این مقطع اهمیت بیشتری می‌دهند و تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری بیشتر است.

تاثیر سن در مصاحبه دکتری

در مصاحبه دکتری ممکن است سنتان را بپرسند و یا مدارک شناسنامه‌ای‌تان را بررسی کنند و به سن و سال شما توجه کنند. در صورتی که سنتان زیاد است، در طول مصاحبه تلاش کنید ضمن ارائه توانمندی‌هایتان، نشان دهید که علاوه بر علاقه، فرصت کافی برای تحصیل در مقطع دکتری دارید. بدین صورت حتی اگر برای اساتید سن معیار مهمی جهت پذیرش باشد، ممکن است متقاعد شوند که شما گزینه خوبی جهت پذیرفته شدن به عنوان دانشجوی دکتری هستید.

موضوع مهم دیگری که همواره باید در ذهن داشته باشیم این است که موفقیت در مصاحبه دکتری به مؤلفه‌های بسیاری وابسته است و حتی اگر سن یکی از آنها باشد، احتمال این که به عنوان‌ مهم‌ترین عامل مطرح باشد چندان بالا نیست.

برای اطلاعات بیشتر درخصوص تاثیر سن در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

در مصاحبه دکتری چه سوالاتی پرسیده می‌شود؟

طیف سوالاتی که در مصاحبه‌های آزمون دکتری پرسیده می‌شود بسیار گسترده است. با مطالعه مطلب سوالات مصاحبه دکتری می‌توانید با همه سوالاتی که ممکن است در مصاحبه از شما پرسیده شود، آشنا شوید.

سوالات مصاحبه دکتری

اما به طور کلی سوالات مصاحبه دکتری شامل موارد زیر است:

1سوالات تخصصی (شامل سوالات تخصصی هر رشته و یا سوالات روش تحقیق) 
2سوالات سنجش زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه دکتری
3سوالات عمومی
4سوال در خصوص زمینه پژوهشی داوطلب ازجمله پژوهش‌های انجام‌شده مانند پایان‌نامه کارشناسی ارشد و مقالات و نیز موضوع مدنظر برای رساله دکتری
5سوالات مذهبی و عقیدتی (در برخی دانشگاه‌ها)

سوالات پایان نامه در مصاحبه دکتری چیست؟

مهم‌ترین سوالاتی که از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد ممکن است در مصاحبه مطرح شود به شرح زیر است:

1. موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد

2. روش تحقیق پایان نامه

3. بروز کردن اطلاعات درمورد پایان نامه ارشد

4. شیوه ارجاع دهی منابع پایان نامه

5. سوالات انگلیسی از پایان نامه در مصاحبه دکتری

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب سوالات پایان نامه در مصاحبه دکتری را مطالعه کنید.

نحوه مصاحبه دکتری دانشگاه سراسری

پس از اعلام نتایج اولیه دکتری، لازم است داوطلبان نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. سپس بر اساس حد نصاب تراز دعوت به مصاحبه دکتری مدنظر دانشگاه‌ها به مصاحبه دعوت خواهند شد.

قابل توجه است که همه داوطلبانی که حدنصاب لازم را کسب کرده اند، به مصاحبه دعوت خواهند شد و محدودیتی در خصوص تعداد دعوت شده ها به مصاحبه یک رشته در یک دانشگاه نیست. همچنین هر داوطلب به تمام دانشگاه هایی که حدنصابشان را کسب کرده باشد، دعوت می شود.

زمان مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ و سایر جزئیات برگزاری، از طریق سازمان سنجش و نیز وب سایت دانشگاه ها به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

نحوه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد در سال های مختلف روند مختلفی داشته است. در سال ۹۸، مصاحبه‌های دکتری دانشگاه آزاد به‌صورت متمرکز در واحد علوم و تحقیقات تهران برگزار شد. داوطلبانی که به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد در رشته‌های مختلف دعوت شده بودند، می‌بایست به‌منظور اعلام آمادگی جهت شرکت در مصاحبه نسبت به ثبت‌نام در سامانه اینترنتی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام می‌نمودند.

در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با توجه به شیوع کرونا مصاحبه دکتری دانشگاه‌ ازاد به صورت مجازی برگزار شد.

مصاحبه علمی داوطلبان آزمون دکتری تخصصی در سال ۱۴۰۱ به صورت حضوری و متمرکز در شهر تهران برگزار شد.

در سال ۱۴۰۲ نیز مصاحبه دکتری آزاد به صورت متمرکز و در واحدهای دانشگاه آزاد در شهر تهران برگزار می‌شود.

نحوه مصاحبه دکتری پیام نور

دانشگاه پیام نور پس از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری، زمان بندی و مدارک مورد نیاز جهت شرکت در مصاحبه دکتری را اعلام می نماید. برای اطلاعات بیشتر درخصوص مصاحبه دکتری پیام نور کلیک کنید.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها