پارسه
وکیلی
نوگام
کیهان روان
مدرسان شریف
موسسه آموزشی نگاره
عالم زاده
وکیلی
نوگام
دوره نگاره
عالم زاده

شانس قبولی در آزمون دکتری چقدره؟

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

قبولی در کنکور دکتری مستلزم موفقیت در دو مرحله است: ۱- آزمون کتبی و ۲- مرحله دوم شامل بررسی سوابق و مصاحبه شفاهی. کسانی شانس پذیرش در این مقطع را دارند که بتوانند در همه مراحل عملکرد خوبی داشته باشند. در این مطلب به طور کامل به شرح این موضوع خواهیم پرداخت.

به گزارش پی اچ دی تست، برای قبولی داوطلبان در مقطع دکتری تخصصی، یک آزمون اولیه به عنوان فیلترینگ توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. سپس حدنصاب‌ها توسط دانشگاه‌ها مشخص شود و افرادی که حد نصاب نمره لازم را داشته باشند به مصاحبه دعوت می‌شوند. در این مرحله دانشگاه ها به ارزیابی سوابق علمی و عملی داوطلب و مصاحبه شفاهی می‌پردازند.

آیا کنکور دکتری سخت است؟

کنکور دکتری تخصصی مانند سایر کنکورهایی که سازمان سنجش برگزار می‌کند یک آزمون تستی است که نتیجه آن به صورت رتبه و نمره تراز اعلام می‌شود. اما تفاوتی که در پذیرش مقطع دکتری با سایر مقاطع تحصیلی وجود دارد این است که کسب رتبه خوب در آزمون کتبی دکترا تضمین کننده قبولی نیست؛ چرا که مصاحبه دکتری نیز در پذیرش نهایی داوطلبان این مقطع تاثیر بسزایی دارد.

در سال ۱۴۰۳، تاثیر آزمون کتبی در قبولی دکتری ۵۰ درصد و تاثیر مرحله دوم (شامل مصاحبه شفاهی و بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی) نیز ۵۰ درصد است. البته این موضوع مربوط به رشته های آموزشی پژوهشی است.

تاثیر مصاحبه و آزمون کتبی در قبولی دکتری

اگر چه تأثیر نمره آزمون کتبی در پذیرش نهایی داوطلبان دکتری 1402، 50 درصد است؛ اما در وهله اول داوطلبان باید بتوانند در آزمون کتبی حد نصاب نمره تراز مدنظر دانشگاه‌ها را کسب نمایند تا به مصاحبه دکتری دعوت شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری کلیک کنید.

در تصویر زیر فرایند پذیرش در مقطع دکتری تخصصی را می‌توانید مشاهده کنید:

نحوه پذیرش دکتری 1402

با توجه به این که لازمه قبولی در آزمون دکتری نه تنها کسب رتبه خوب در امتحان کتبی، بلکه داشتن رزومه خوب و نیز عملکرد خوب در مصاحبه شفاهی است، نباید آن را دست کم بگیرید. در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

راحت ترین رشته دکتری

برخی گمان می‌کنند بهترین و راحت ترین رشته برای قبولی در دکتری، کم متقاضی ترین رشته های دکتری هستند؛ اما واقعیت چیز دیگری است. هر قدر تعداد متقاضیان پذیرش در یک رشته کمتر باشد، طبیعتا ظرفیت پذیرش نیز کمتر است. بنابراین، همچنان رقابت برای پذیرش در رشته‌های کم متقاضی هم زیاد است.

ضمن این که منتظر این نباشید که نام یک رشته به عنوان بهترین و راحت ترین رشته در مقطع دکتری اعلام شود. اساسا در مقطع دکتری تخصصی با توجه به ماهیت دوره که بر پژوهش استوار است، قرار است تلاش مضاعفی داشته باشید.

راحت ترین رشته در دوره دکتری برای هر فرد متفاوت است؛ طبیعتا اولین گزینه و بهترین انتخاب برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، رشته فرد در مقاطع تحصیلی گذشته بخصوص مقطع کارشناسی ارشد است. چرا که علاوه بر داشتن سطح دانش مناسب که پس از سال‌ها تحصیل در این رشته به دست آمده، پژوهش در این زمینه نیز برگ برنده دیگری است که در مصاحبه به کمک داوطلب خواهد آمد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره سری به مطلب بهترین رشته دکتری بزنید.

چیکار کنم دکتری قبول بشم؟

برای موفقیت و قبولی در آزمون دکتری برای سه مرحله باید آماده شوید:

  1. آزمون کتبی سازمان سنجش
  2. ارزیابی سوابق آموزشی و پژوهشی
  3. مصاحبه شفاهی

برای موفقیت در آزمون کتبی سازمان سنجش در گام اول لازم است منابع کنکور دکتری را به خوبی شناسایی کنید و برای مطالعه آنها به خوبی برنامه ریزی کنید. بررسی سوالات دکتری سال‌های گذشته به شما کمک زیادی در این زمینه خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که اگر به دنبال کسب رتبه های برتر در آزمون دکتری هستید، لازم است دروس عمومی شامل زبان دکتری و استعداد تحصیلی را هم جدی بگیرید.

درخصوص سوابق آموزشی و پژوهشی هم تا می‌توانید رزومه خود را قوی کنید تا با ارائه مدارک مصاحبه دکتری بتوانید حداکثر امتیاز را در این بخش کسب کنید.

درخصوص مصاحبه شفاهی دکتری هم لازم است خود را به خوبی برای جلسه مصاحبه آماده کنید و بهترین عملکرد را در جلسه مصاحبه داشته باشید؛ به نحوی که به سوالات مصاحبه دکتری به خوبی پاسخ دهید و بتوانید بر روی ذهن اساتید مصاحبه کنند اثر مثبتی بگذارید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر سری به مطلب آمادگی برای آزمون دکتری بزنید.

با چه رتبه ای دکتری کجا قبول میشم؟

نمره نهایی داوطلبان آزمون دکتری تخصصی از 50 درصد نمره آزمون کتبی و 50 درصد نمره مصاحبه دکتری تشکیل می‌شود. یعنی در ساده‌ترین حالت مسئله، نمره آزمون کتبی یا به قولی رتبه کنکور داوطلب 50 درصد در قبولی نهایی او نقش دارد؛ اما حواسمان باشد که این همه ماجرا نیست.

بعد از انتشار کارنامه اولیه داوطلبان کنکور دکتری، فرصت انتخاب رشته این آزمون آغاز می‌شود.  در این فرصت داوطلبان پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری، به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه می‌کنند و رشته‌محل‌هایی را که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در آنها هستند را به ترتیب اولویت، در سایت سازمان سنجش وارد می‌کنند.

چند روز پس از پایان مهلت انتخاب رشته دکتری، نتایج انتخاب رشته اعلام می‌شود. نتایج انتخاب رشته طی کارنامه‌ای کامل به داوطلبان ارائه می‌شود. در این کارنامه، وضعیت داوطلب در هر یک از کدرشته‌های انتخابی اعلام می‌شود. در این کارنامه برای هر یک از رشته‌محل‌ها، کف نمره لازم برای دعوت به مصاحبه هم اعلام می‌شود.

این کف نمره که به آن حدنصاب تراز دعوت به مصاحبه گفته می‌شود به معنای آن است که هر داوطلبی که نمره کل آن از این نمره بالاتر باشد می‌تواند به مرحله مصاحبه آن رشته‌محل راه یابد.

اینجا اولین جایی است که تاثیر نمره آزمون کتبی مشخص می‌شود و کسانی که رتبه خوبی دارند می‌توانند در مصاحبه دانشگاه مورد نظر خود حضور یابند. به نحوی که آزمون کتبی به شکلی تاثیر 100 درصدی دارد و اگر شما نمره لازم را کسب نکرده باشید اصلا دعوت به مصاحبه نمی‌شوید چه برسد به قبول شدن!

نکته مهم این است که هر سال دانشگاه‌ها این حد نصاب نمره دعوت به مصاحبه را تعیین می‌کنند و کسی دقیقا نمی‌داند که سال آینده این نمره قرار است چقدر است!

در برابر داستان تاثیر صددرصدی آزمون کتبی، داستان تاثیر صددرصدی مصاحبه هم وجود دارد. این داستان با حدنصاب مصاحبه دکتری آغاز می‌شود. اما منظور از این حدنصاب چیست؟

حدنصاب مصاحبه دکتری، حداقل نمره‌ای است که برخی دانشگاه‌ها برای مرحله مصاحبه خود تعیین می‌کنند؛ به این معنا که تنها افرادی شانس قبولی نهایی در آن دانشگاه را دارند که در مرحله مصاحبه، نمره‌ای بیش از این حدنصاب را کسب کرده باشند.

به عنوان مثال اگر دانشگاهی نمره 40 از 100 را به عنوان حدنصاب مصاحبه خود تعیین کرده باشد، کسانی که نمره مصاحبه آنها کمتر از 40 باشد، بدون توجه به نمره کتبی و رتبه آزمون آنها، مردود اعلام می‌شوند. البته این مردودی تنها مربوط به همان کدرشته‌محل است و تاثیری در قبولی فرد در کدرشته‌های دیگر ندارد.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، می‌بینیم که پاسخ به سوال «با چه رتبه ای دکتری کجا قبول میشم» چندان هم ساده نیست.

رتبه قبولی دکتری دانشگاه تهران

رتبه آزمون کتبی در گام اول و برای کسب مجوز شرکت در مرحله مصاحبه دانشگاه تهران بسیار مهم است. البته در ادبیات آزمون دکتری، بیشتر از کلمه نمره کل و تراز حدنصاب دعوت به مصاحبه استفاده می‌شود. اما به هر حال رتبه بهتر به معنای نمره کل بالاتر و امکان بیشتر برای شرکت در مرحله مصاحبه است.

در گام‌های بعدی هم نمره کل یا همان رتبه آزمون کتبی برای تاثیرگذاری مثبت روی مصاحبه‌کنندگان و در نهایت مجموع نمره بالاتر و پذیرش نهایی در کنکور دکتری موثر خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رتبه قبولی دکتری دانشگاه تهران کلیک کنید.

حداقل معدل ارشد برای دکتری چند است؟

حداقل معدل مقطع کارشناسی ارشد برای شرکت در آزمون دکتری 14 است. برای کسب اطلاعات بیشتر نگاهی به مطلب شرط معدل برای شرکت در آزمون دکتری بیندازید.

تاثیر مشروطی در مصاحبه دکتری چقدر است؟

این موضوع بستگی به نظر اساتید مصاحبه‌کننده و البته تا حدی به خود شما دارد. در صورتی که وضعیت تحصیلی و پژوهشی شما و عملکردتان در کنکور در مجموع مثبت ارزیابی شود، بعید است که بابت مشروطی شانس قبولی را به طور کلی از دست بدهید. ضمن این که باید دید از نگاه اساتید مصاحبه کننده هر دانشگاه چه مواردی مهم است.

ثبت‌نام
باخبرم کن!

15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رقیه جوادی
اسفند ۲۷, ۱۴۰۲ ۲:۱۹ ق٫ظ

ا نشالله که رسیدگی عادلانه برای دانشجویان بدون تقلب شود

یه کنکوری
بهمن ۲۹, ۱۳۹۹ ۲:۴۳ ب٫ظ

تعویق کنکور= افزایش شانس زنده ماندن + قبولی دکتری

F
بهمن ۲۸, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۶ ق٫ظ

خانم زرین شما که همیشه پیگیری کردید خب زودتر اعلام کنید ماهم سست شدیم تو خوندن.چون مطالب فرار هست .
بذارید خرداد برگزار بشه

کرونای انگلیسی
بهمن ۲۸, ۱۳۹۹ ۴:۲۶ ق٫ظ

تعویق حتما صورت میگیره ، خیالتون راحت. امروز دکتر نمکی گفتن میزان شیوع ویروس انگلیسی بسیار بالاس و طی ۷۲ ساعت وضعیت همه جارو قرمز میکنه ؛ در حالیکه ویروس قبلی، بعد دو هفته وضعیت رو قرمز میکرد. یعنی اوضاع خیلی خرابهه!!!

پیمان
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵ ب٫ظ

واقعا الان موقع کنکور نیست حداقل اجازه بدین پیک چهارم رو بگذرونیم لطفا تا اردیبهشت ماه اجازه بدین کنکور به تعویق بیفته

خواهان تعویق
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۹:۲۳ ب٫ظ

بهترین زمان برای برگزاری کنکور آخر اردیبهشت ماه هست لطفا تعویق
خواهش میکنم کمپین تعویق رو فعال کنید گویا سازمان سنجش خواب است

محمدرضا
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۹:۲۰ ب٫ظ

کلا دوره رو رها کردم چون میدونم تعویق خواهد افتاد
یعنی اینقدر بی فکر هستند که کنکور برگزار کنن
برگزار هم بشه تو این اوضاع شرکت در کنکور برای ما هم حماقته کرونا شوخی بردار نیست

فاطمه
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۹:۱۱ ب٫ظ

کرونا انگلیسی اومده تابستون با کنکورهاتون موج سوم راه انداختید چقدر مردم رو کشتید دوباره هم میخواید موج چهارم راه بیاندازید
کنکور دکتری ۱۵ اسفند بااااااااااااااااااااید به تعووووووووویق بیافتد چون لااااااااااااااااازم است
پس به فکر جان مردم باشید

Pl
بهمن ۲۸, ۱۳۹۹ ۱:۲۷ ق٫ظ
پاسخ به  فاطمه

همه مردم تو بازار و اینور اونور اصلا تو فکر نیستن حالا یه روز هم روش

یلدا
بهمن ۲۸, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۸ ق٫ظ
پاسخ به  فاطمه

هفته پیش ازمون استخدامی بود. نخوندی فکر تعویقی

مریم
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۹:۰۵ ب٫ظ

تو رو خدا سریعتر تعویق رو اعلام کنید من دیگه اصلا نمیتونم درس بخونم چون تو این شرایط اصلا نمیشه کنکور داد کی تعویق رو اعلام میکنید خواهش میکنم سوالات رو چاپ نکنید

دختر شیرازی
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۴:۰۱ ب٫ظ

#تعویق آزمون دکتری وزارت علوم
چرا وزارت علوم مثل وزارت بهداشت به داوطلبانش اهمیت نمیده
آزمون دستیاری که قرار بود در اسفند برگزار بشه به علت کرونا تعویق خورده چرا آزمون ما تعویق نخورده ؟؟

....
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۹:۵۳ ب٫ظ
پاسخ به  دختر شیرازی

دختر شیرازی اصلا نگران نباش، شک نکن هیچ آزمونی تو این شرایط بحرانی برگزار نخواهد شد

دختر شیرازی
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۸ ب٫ظ
پاسخ به  ....

خدا از زبونت بشنوه

بهداد
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۱:۲۸ ب٫ظ

فقط تعویق دکتری باش مثل بقیه کنکورها در۱۴۰۰ باش